Škoda Auto si oproti loňskému roku výrazně pohoršila. Vyplývá to z analýzy, kterou každoročně sestavuje společnost Brand Finance. Podle ní má značka Mercedes-Benz hodnotu 43,9 miliardy dolarů, což znamená meziroční nárůst o téměř čtvrtinu.

Nový žebříček vyšel krátce poté, co do německé firmy vstoupil čínský majitel automobilky Geely Li Šu-fu. Ten se stal s necelými deseti procenty akcií největším akcionářem ve firmě.

Brand Finance vysvětluje zhodnocení značky jak jejími výsledky, tak předpokladem dalšího růstu. „Merce-des-Benz vymyslel první auto v historii a teď vede celý obor k tomu, aby ho znovuobjevil v jiné podobě. Jeho úspěch táhne nová generace aut, která je plná technologií znamenajících odklon od tradičních spalovacích motorů,“ řekl David Haigh, šéf Brand Finance.

V meziročním porovnání klesla hodnota Toyoty na 43,7 miliardy dolarů. Za poklesem vidí analytici hlavně oslabení pozice automobilky v Číně. Třetí skončilo v žebříčku BMW, které si polepšilo na 41,8 miliardy dolarů.

Vzestup čínských výrobců

Hodnota značky výrazně stoupla i silně ztrátovému americkému výrobci Tesla. Meziročně vzrostla o 106  procent na 5,7 miliardy dolarů, čímž se automobilka zařadila na 19. místo žebříčku. „Existuje ale obava, zda Tesla dokáže uspokojit poptávku zákazníků jak počty aut, tak kvalitou,“ uvedl Brand Finance.

Letošní ročník žebříčku je ve znamení velkého nástupu značek z Říše středu. Ten je způsobený i tím, že čínský trh je už největším na světě, řada zdejších výrobců se navíc snaží expandovat za hranice země.

Největší hodnotu na čínském trhu mají podle žebříčku značky Haval, Geely a BYD. „Mimo Čínu jsou často neznámé. Dá se ale očekávat, že budou nakupovat známé západní značky a tím jejich hodnota poroste,“ dodal Haigh. Naráží tak zejména na akvizice automobilky Geely, která po Volvu a Lotusu získala podíl právě v Mercedes-Benz.

Dacia před Škodovkou

Nejrychleji rostoucí značkou byla loni automobilka Aston Martin. Té se loni poprvé po deseti letech podařilo dostat do zisku. Firmě pomohlo i oslabení britské libry, které ulehčilo export.

Pokud se sečtou všechny značky pod jedním majitelem, vede v hodnotě Volkswagen Group. Hodnota všech jeho značek je 75,8 miliardy dolarů. Škoda Auto si ale loni v žebříčku výrazně pohoršila. Z 52. místa klesla až na 64. místo, hodnota značky je 1,462 miliardy dolarů. Před automobilku se tak letos dostala třeba i rumunská Dacia, která je na 60. místě.

TOP 10 značek

1. Mercedes-Benz (hodnota 43,9 miliardy dolarů)
2. Toyota (43,7 miliardy dolarů)
3. BMW (41,7 miliardy dolarů)
4. Volkswagen (33,6 miliardy dolarů)
5. Honda (22,1 miliardy dolarů)
6. Nissan (19,3 miliardy dolarů)
7. Porsche (19 miliard dolarů)
8. Ford (17,2 miliardy dolarů)
9. Audi (14,9 miliardy dolarů)
10. Chevrolet (12,8 miliardy dolarů)