Podle starosty Oldřicha Bubeníčka se Bílina stala patrně prvním městem v České republice s výhradně bezemisní městskou hromadnou dopravou. „Vnímám to jako krok k lepšímu prostředí ve městě. Tři nová vozidla jsou pro Bílinu kapacitně dostačující,“ uvedl.

Prořezem náletových dřevin upravují lezci skalní masiv se zbytky původních domů v Mlýnské ulici.
FOTO: V Mlýnské ulici zní motorové pily. Lezci prořezávají nálety v ruinách domů

Ekologičtější MHD kvitují i ochránci přírody. „Především s ohledem na to, že Bílina trpí prašností z nedalekých dolů a také je zatížena velkou dopravou na průtahu městem,“ říká Adam Souček ze Strany zelených.

Kritika od opozice

Kritičtěji na to kouká opozice města. „Je to fajn. Ale ve srovnání s tím, co všechno se pro lidi a čistší město mohlo za čtyři roky udělat, jsou tři elektrobusy velmi tristním výsledkem,“ komentoval novinku zastupitel Pavel Pastyřík (TOP 09).

„Žijeme vedle důlní jámy. Bílina je stále ucpaná. Rekonstrukcí náměstí ubyla parkovací místa a kvůli prodeji pivovaru nemáme prostor, kterým bychom je nahradili. To je problém, který tři bezemisní vozy neřeší,“ konkretizoval svůj pohled.

Provozovatelem MHD je společnost Arriva. Ta novou autobusovou flotilu, která zajistí spojení na linkách 281, 282 a 283, zakoupila s pomocí evropské dotace. Na jedno nabití vůz ujede až 150 kilometrů. Kvůli dobíjení tedy několikrát během dne zajedou do depa, kde budou i přes noc.

Návrh lázeňského domu Leopard v Teplicích - Šanově.
Zrušte poplach: Tepličany vyděsil Leopard v ulicích Šanova

„Přímo v Bílině byl problém sehnat dobíjecí místo, které by technicky vyhovovalo. Zázemí nám nabídla Elektrárna Ledvice,“ připomněl jednatel teplické pobočky Arriva Petr Havlík.

Nabití při jízdě z kopce

Vozy se budou dobíjet i vlastním provozem. Nahrává tomu profil terénu v Bílině. Zatímco při jízdě do kopce bude vůz proud z baterií spotřebovávat, při jízdě z kopce naopak dobíjet. „To je mnohem lepší, než když elektrobus jezdí pouze po rovině,“ konstatoval Lubomír Landa ze společnosti Arriva.

V každém novém elektrobusu je o sedm míst k sezení více než ve stávajících autobusech. Nabízejí i další komfort. „Věřím, že budou bezporuchové. Jízda je pro cestující velmi pohodlná a příjemná, chodci i ostatní obyvatelé jistě přivítají, že jsou elektrobusy tiché,“ uvedl starosta Oldřich Bubeníček, když se v rámci předání vozů do provozu vezl v jednom z nich bílinskými ulicemi.

Koupaliště v Zámecké zahradě v době největší slávy.
Obnova bývalé plovárny v Zámecké zahradě je volební hit Teplic

Za volant nových strojů usedne i 41letý Antonín Vohradský. „Pro řidiče je obsluha podobná jako v každém jiném autobusu. Tady je navíc potřeba sledovat stav baterie, aby se nestalo, že se zcela vybije,“ připomněl muž, který u dopravce jezdí už 18 let a kromě běžné služby za volantem školí nové řidiče.

Změny v jízdních řádech

Společně s nasazením nových autobusů dojde od října k úpravě jízdních řádů. Město ve spolupráci s dopravcem zareagovalo na podněty občanů, kteří chtěli především zlepšit časové přípoje na vlaky.

„Rozšíří se nabídka spojů v pracovních dnech. Změna jízdních řádů počítá s návazností MHD při příjezdu a odjezdu vlakových spojů ze směru Most, Teplice a Úpořiny. Zejména ve vztahu k ranním a odpoledním hodinám,“ upřesňuje zaváděné změny web města.

Lidé změny kvitují. „Nové autobusy, lepší spojení. Konečně se v Bílině povedlo zase něco pro lidi,“ poznamenal senior, který vyšel z budovy vlakového nádraží a mířil na stanici MHD.

Z hvězdárny v Teplicích. S dalekohledem pracuje Michal Varady.
FOTOGALERIE: Teplická hvězdárna se výrazně změnila