„Jednou z cest, jak chyby lidského faktoru omezit, je odbourat výjimky z rutinní činnosti. Tím jsou myšleny výjimky v jízdním řádu: vlaky víkendové, letní, prázdninové apod., narušující svoji jízdou běžnou zažitou rutinu,“ tvrdí Jasenčák. Dopravce i objednatele proto vyzval k vytvoření neměnných celotýdenních dopravních modelů bez víkendových či svátečních nebo letních výjimek. Kompletní dopis je k dispozici zde.

Pro Správu železnic může být argumentem nedávná nehoda u Perninku, kdy se vlaky křižují o víkendech ve stanici Nové Hamry a ve všední den v Perninku. Ve všední den strojvedoucí zapomněl, že není víkend a došlo k jedné z nejhorších nehod na železnici v letošním roce, která vyvolala i nové změny předpisu D3.

Psychologové: Rutina je nebezpečná

Zatímco Správa železnic trvá na tom, že rutinní provoz na tratích povede ke zvýšení bezpečnosti, řada dopravních psychologů před ním varuje. „Každá rutina je pro řízení nebezpečná, člověk jede automaticky a snižuje svoji pozornost,“ říká akreditovaný dopravní psycholog Michal Walter. „Zásadně strojvedoucí učím, aby nejezdili na paměť, ale vždy podle toho, co mají v jízdním řádu a pokynech. Jezdit na rutinu považuji za mimořádný hazard,“ řekl jeden z instruktorů strojvedoucích, který si přál zůstat v anonymitě.

Podle Daniely Dudové z Dopravního vzdělávacího institutu se dozajista najdou strojvedoucí, kteří změnu v režimu budou prožívat jako výzvu či oživení rutinní práce. Podle ní půjde spíše ale o výjimky.

„Z pohledu dopravního psychologa se však domnívám, že nevhodná organizace práce ve smyslu nerespektování režimu práce a odpočinku, ale i nutnost neustálé adaptace na změny a výjimky v jízdním řádu, měnící se předpisy a další představují zbytečnou psychickou zátěž, kterou zcela jistě nedocílíme vyšší bdělosti či duchapřítomnosti strojvedoucích. Ba naopak, události z posledních dnů nám bohužel ukazují, že právě tyto faktory mohou být reálnou příčinou chybného jednání,“ dodala Dudová.

Správa železnic si za tvrzením o rutině stojí. „Určitá rutina a pravidelnost bezpečnost stabilizuje. Nepravidelnost jízdního řádu vede k možnému opomenutí,“ řekla mluvčí Správy železnic Nela Friebová.

V závěrečných zprávách o mimořádných událostech zpracovaných Drážní inspekcí se rutinní provoz příliš neřeší. Výjimkou je loňská srážka motorového vozu s manipulačním vlakem u Ronova. Vlaky se do dne srážky křižovaly v jiné dopravně než osudný den. „Do jaké míry mohlo mít téměř ve 100 % případů používané překládání místa křižování (odchylně od platného grafikonu) negativní vliv na pozornost a rozhodování strojvedoucích, nebylo prokázáno, dle zjištění Drážní inspekce mohla mít na vznik mimořádné události spíše vliv skutečnost, že manipulační vlak jezdil na trati nepravidelně,“ uvádí závěrečná zpráva.

Správa železnic změnou předpisu D3 řeší i provoz nákladních vlaků na těchto tratích. Ty už nebudou smět jezdit takzvaně s náskokem, tedy dříve, než mají přidělený jízdní řád. V praxi to bude znamenat, že i když například naloží dříve, nebudou smět jet v jiný čas, než stanovuje jízdní řád.

Špatný argument

Dopis kritizovali někteří zástupci krajů. „Argument máme tady koleje, ale hlavně na ně neobjednávejte vlaky, protože to neumíme zabezpečit, je špatný. Myslím, že je to pouze žert,“ uvedl náměstek hejtmana Ústeckého kraje Jaroslav Komínek (KSČM) v České televizi.

Od 15. srpna budou muset strojvedoucí na tratích řízených předpisem D3 zastavovat ve všech dopravnách a čekat na souhlas řídícího dispečera. „Správa železnic na tratích D3 pod rouškou bezpečnosti zkomplikuje a zpomalí dopravu na železnici v drtivé míře rutinní zbytečnou komunikací mezi strojvedoucími a dispečery, aby jí nebylo potřeba. Nade vše je co nejjednodušší výkon služby zaměstnanců Správy železnic a zaměstnanců dopravců, kteří neměnnými a zjednodušenými celotýdenními modely dopravy přijdou o práci, protože osobní vlaky nebude důvod objednávat a nahradí je mnohonásobně nebezpečnější silnice,“ říká Jindřich Berounský ze Svazu odborářů služeb a dopravy.

Na redakci Zdopravy.cz se obrátilo pod zárukou anonymity několik dispečerů, kteří se netají kritikou změn. „Dirigující dispečer nebude mít během dvanáctihodinové směny v Tanvaldě jedinou pauzu podle Zákoníku práce. Není šance si dojít ani na záchod, natož pro jídlo,“ řekl jeden z dispečerů. „My jsme naopak od řady dispečerů zaznamenali pozitivní ohlas. Ano, v některých případech dojde k navýšení nezbytného rozsahu komunikace, ale dirigující dispečer bude mít mnohem lepší přehled o pohybu vlaků na trati D3,“ tvrdí Friebová.

„Současné provozní aplikace určené pro vedení dopravní dokumentace a výhledovou dopravu dokáží velmi pohodlně a přehledně zobrazovat řadu informací o vlacích. Rozšířením ohlašovací povinnosti dojde k častějšímu záznamu o jízdě vlaků a tím předávání informací o pohybu a poloze vlaku nejen dirigujícímu dispečerovi, ale i provozním dispečerům a dopravcům, kteří díky těmto informacím mohou mít větší přehled o jízdě jejich vlaku,“ dodala.