„Komise sloučení zakázala, protože společnosti nebyly s to vyvrátit naše závažné obavy o ochranu hospodářské soutěže,“ objasnil Vestaferová.

Obě dotčené firmy patří mezi největší evropské výrobce vysokorychlostních vlaků. Zatímco Alstom stojí za vývojem věhlasných francouzských souprav TGV, v továrnách Siemensu jsou vyráběny vlaky ICE, které se pro změnu mimo jiné prohánějí po železnicích v Německu, Rakousku či Švýcarsku.

Plánovaným sloučením obou firem měl vzniknout evropský gigant s ročními tržbami v přepočtu téměř 400 miliard korun schopný konkurovat čínským výrobcům.

Sporná Čína

Francouzský ministr dopravy Bruno Le Maire rozhodnutí Bruselu označil za „politickou chybu“. Současná pravidla EU jsou podle něj „zastaralá“ a Komise tímto pouze hraje do karet Pekingu, jehož ambicí je údajně rozšířit své obchodní aktivity v oblasti železniční dopravy i na Starý kontinent.

Vestagerová nicméně něco takového jednoznačně popírá: „Žádný čínský dodavatel se nikdy žádného výběrového řízení v Evropě nezúčastnil a za hranice Číny nikdy nedodal jediný vysokorychlostní vlak. Žádné šance vstupu čínských firem na evropský trh zde v dohledné budoucnosti nejsou.“