Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Železniční revoluce začala na Ústecku. Boje nyní propuknou po celé zemi

/MAPA TRATÍ/ Není to první soukromý železniční dopravce, který dostal dotované vlakové linky. Není to ani první taková zakázka pro RegioJet. Přesto zpráva, že žluté vlaky budou jezdit na všech elektrifikovaných regionálních tratích na Ústecku, znamená druhou železniční revoluci v Česku. Její úsvit však vyvolává řadu otázek a pochybností.

30.7.2018 16
SDÍLEJ:

Elektrická jednotka Pesa Elf IIFoto: Pudelek: CC BY-SA 4.0; Wikimedia Commons

„Nevěřím, že budou schopni za tu nabízenou cenu jezdit. Nemají soupravy, a také nevím, kde to budou udržovat,“ shrnul na odborářském webu OSŽ obavy těch, kteří se na ústecké vítězství RegioJetu dívají skrz prsty, krajský zastupitel a zaměstnanec ČD Cargo Zdeněk Svoboda. Vyjádřil také obavu, že se železniční síť rozpadne na nesourodé fragmenty ovládané jednotlivými dopravci. Na diskusi prý ale nebyl čas a samotné hlasování proběhlo korespondenčně.

„Máme plochou řídící strukturu firmy a dokážeme pořídit nová vozidla za férové a výhodné ceny,“ uvedl mluvčí RegioJetu na otázku, jak se firma dokázala dostat na cenu o padesátikorunu za kilometr pod konkurenční nabídky.

Klepnutím na mapu zobrazíte plnou velikost:

Soukromí dopravci na českých regionálních tratích

Pohled na mapu přitom nenapovídá, že by měl být vstup na RegioJetu na české lokálky něčím přelomovým. Na regionálních tratích se už nyní prohánějí vlaky sedmi soukromých společností a například GW Train Regio působí hned ve čtyřech krajích. V naprosté většině případů se však jedná o zapadlé železnice klikatící se daleko od větších měst, k jejichž obsluze stačí jeden motoráček. Alespoň víkendový či sezónní provoz na nich se často snaží zachovat společnosti vzniklé jako spolky nadšenců.

Firma Radima Jančury hraje coby největší nestátní železniční dopravce ve střední Evropě jinou ligu. Její tržní podíl od roku 2010 vzrostl z nuly na více než osm procent (pro srovnání: třetí v pořadí – Leo Express – se již pět let potácí kolem 1,5 procenta). A regionální tratě, které nyní vyhrál, mají neporovnatelně vyšší potenciál. Jsou elektrifikované, z velké části dvoukolejné a spojují největší města v kraji.

O dotované krajské linky RegioJet usiluje prakticky od chvíle, kdy se coby železniční značka vyčlenila ze Student Agency. Dosud jí v tom však bránilo memorandum z roku 2009. V něm vláda a kraje zakonzervovaly monopol Českých drah na dalších deset let. A právě tahle bariéra nyní padá. Do konce příštího roku budou muset vypsat otevřenou soutěž na své lokálky všechny kraje.

Žlutý dopravce musí vlaky, kterými slíbil na Ústecku jezdit, nejprve nechat vyrobit. Budou jimi dvoučlánkové jednotky Elf II od polského výrobce Pesa, které se podobají motorovým vlakům provozovaným Českými dráhami pod názvem RegioShark. RegioJet v nich slibuje klimatizaci, Wi-Fi, displeje v sedačkách, přepravu kol i kočárků a moderní informační systém. Nasazovány by měly být postupně, a to nejpozději do konce roku 2021. Do té doby se budou muset cestující spokojit se staršími motoráky, jakými v Česku jezdí německá Arriva.

RegioJet získal zkušenosti s regionální dopravou na slovenské lince Bratislava–Komárno, kde se mu během pěti podařilo více než ztrojnásobit počty cestujících. Tam přitom od začátku funguje vzájemné uznávání jízdenek mezi státním a soukromým dopravcem. Na Ústecku bude sice možné také jezdit na jednu jízdenku, ale pouze v rámci krajského integrovaného systému. Cesty z jiných krajů může žluté vítězství naopak prodražit, přinejmenším do roku 2020, od kterého by mělo platit vzájemné uznávání celostátně.

Vizualizace vlaků RegioJetu pro Ústecký kraj

K zajištění provozu RegioJet plánuje vybudovat vlastní provozní zázemí. „Využijeme k tomu jak běžné odstavné koleje, tak širší údržbové zázemí buď vlastní, nebo pronajaté ve spolupráci s dalšími železničními dopravci,“ upřesnil Ondrůj.

Železniční revoluce v Česku odstartovala zprudka. Národního dopravce přitom čekají další těžké souboje. Například Liberecký kraj už obeslal všech 26 dopravců s licencí poptávku na desetiletý kontrakt na linku Liberec–Děčín a Česká Lípa–Postoloprty. „Zájem máme a jednání se určitě zúčastníme,“ potvrdil mluvčí společnosti Leo Express Emil Sedlařík skutečnost, že česká železniční mapa může být už zanedlouho pestrobarevná.

České dráhy se nicméně nevzdávají. Hodlají se zúčastnit všech nových soutěží. V případě rychlíků mezi Pardubicemi a Libercem už zaznamenaly první vítězství, byť za cenu třicetimilionové slevy.

Autor: Michal Janko

30.7.2018 VSTUP DO DISKUSE 16
SDÍLEJ:

SERVIS

Gastronomie - Gastronomie Cukrář, moučníkář 12 200 Kč Výrobci cukrovinek Dělník potravinářské výroby tyčinek. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Nepřetržitý provoz, úvazek: . Mzda min. 12200 kč, mzda max. 17000 kč. Volných pracovních míst: 4. Poznámka: Jedná se o práci na výrobní lince v nepřetržitém provozu. , , Omezená možnost ubytování zaměstnanců., , Nabízíme: stravenky, možnost nákupu surovin za zvýhodněných podmínek.. Pracoviště: Ekofrukt slaný, spol. s r.o., Trojanova, č.p. 1566, 274 01 Slaný 1. Informace: Miroslava Marušáková, +420 602 714 867. Výroba - Výroba Zámečníci strojů 18 000 Kč Zámečníci strojů Zámečníci. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 18000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: Důlní závod 2, lokality ČSM Sever, Požadavky:, -vyučení v oboru technického zaměření (vhodné i pro absolventy), -zdravotí způsobilost, -vazačský a jeřábnický průkaz výhodou (možnost proškolení), -pracovitost, spolehlivost, , Způsob kontaktu: , - osobně (Po-Pá; 7:00-15:00) Ostrava - Hrabůvka Hasičská 545 , - telefonicky (Po-Pá; 7:00-15:00), - emailem. Pracoviště: Vojmar s.r.o. - areály okd, . Informace: Kamil Kleprlík, +420 732 535 555,733 535 263. Zdravotnictví - Zdravotnictví Sanitář, sanitářka, zdravotnický 16 000 Kč Sanitáři Sanitář/-ka pro laboratoř - transport vzorků. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 16000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Přijmeme Dělníka ve zdravotnictví do nemocnice Jičín, , Písemné žádosti s profesním životopisem posílejte na personální oddělení Oblastní nemocnice Jičín a.s., se sídlem Bolzanova 512, 506 01 Jičín, nebo email: personal@nemjc.cz , , Požadavky:, - zdravotní způsobilost k transportu biologického materiálu po areálu nemocnice,, - svědomitost,, - bezúhonnost., , Nabízíme: , - adekvátní pracovní a platové podmínky,, - pracovní poměr na dobu určitou s možností prodloužení na dobu neurčitou,, - týden dovolené navíc,, - výhodné benefitní tarify pro zaměstnance a jejich rodinné příslušníky,, - benefity na sport a kulturu,, - dotované stravování,, - možnost mimořádných výkonnostních odměn., , Místo výkonu práce: celý areál nemocnice Jičín, ranní směna ve všední dny, , NÁSTUP IHNED. Pracoviště: Oblastní nemocnice jičín a.s. - sídlo, Bolzanova, č.p. 512, 506 01 Jičín 1. Informace: Lenka Vyčítalová, +420 493 582 227. Stavebnictví - Stavebnictví Zedník 22 000 Kč Zedníci, kamnáři, dlaždiči a montéři suchých staveb Zedník. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Pružná pracovní doba, úvazek: . Mzda min. 22000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Místo výkonu práce: montáže po celé ČR, Nástup možný ihned., NÁPLŇ PRÁCE: drobné stavební práce, POŽADAVKY: vyučení nebo praxe, ŘP sk. B výhodou, , Doprava z místa bydliště zajištěna. , První kontakt učiňte prosím na výše uvedeném telefonním čísle.. Pracoviště: Martin šustr, Na Větrníku, č.p. 1208, 537 05 Chrudim 5. Informace: Martin Šustr, +420 733 745 714.

Britská premiérka Theresa Mayová
AKTUALIZOVÁNO
14

Odvrácení debaklu. Mayová odložila hlasování o brexitu v britském parlamentu

Europoslanec Jan Zahradil.
21

Lídr ODS do evropských voleb? Žádné překvapení, vybrán byl Jan Zahradil

Protesty žlutých vest drtí francouzskou ekonomiku. Macron čelí volání po změně

Francouzský prezident Emmanuel Macron se v pondělí setkal se zákonodárci, zástupci odborů a zaměstnavatelů. Večer pak hodlá promluvit v televizi k národu a vyjádřit se k pokračujícím nepokojům. Elysejský palác přitom uvedl, že Francouzi mohou od prezidenta očekávat důležitá oznámení.

Ministři EU podpořili nový režim sankcí při porušování lidských práv

Ministři zahraničních věcí Evropské unie vyjádřili na své pondělní schůzce v Bruselu politický souhlas s nizozemským návrhem na zavedení nového režimu sankcí. Ten se má zaměřit na osoby obviněné z porušování lidských práv na celém světě. Informovalo o tom rádio RFE/RL.

Českem se šíří podvodný e-mail. Nic neplaťte, varuje firma

Pozor na podvodný e-mail s upomínkou, varuje společnost C.S.Cargo. Nikomu žádné peníze neplaťte a přílohu vloženou do zprávy rozhodně neotvírejte, pokračuje její marketingový ředitel Aziz Jahić. Jde totiž podle něj o phishingový útok. Neznámí podvodníci prý jen zneužili jméno firmy. Vedení společnosti už situaci řeší.

Dluh za Velkou cenu? Část zaplatí Brno a kraj, ministerstvo další peníze nepošle

Ve ztrátě dvaatřiceti milionů korun skončila letošní motocyklová Velká cena České republiky. Radní Brna a Jihomoravského kraje se v pondělí dohodli, že část chybějících peněz doplatí. Zbytek chtějí od ministerstva školství mládeže a tělovýchovy.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT