Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Země EU našly kompromis ohledně omezení tradičních biopaliv

Lucemburk/Brusel - Členské země Evropské unie našly kompromis v otázce omezení výroby tradičních biopaliv. K roku 2020 se mají podílet nejvýše na sedmi procentech spotřeby v dopravě. Dohodli se na tom dnes v Lucemburku ministři odpovědní za dopravu a energetické otázky, informovalo na tiskové konferenci řecké předsednictví.

13.6.2014 7 AKTUALIZOVÁNO 13.6.2014
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/archiv

Podle evropských pravidel z roku 2008 má v roce 2020 z obnovi­telných zdrojů pocházet deset procent energie v dopravě, což mělo snižovat skleníkové plyny i závislost na dovozu ropy a plynu. Před šesti lety se předpokládalo, že těchto deset procent budou tvořit z největší části právě biopaliva, tehdy ovšem ještě bez rozlišení na první či druhou generaci.

Tradiční biopaliva jsou vyráběna z potravinářských plodin, jejich nová generace z alternativních zdrojů, jako jsou mořské řasy či odpadky.

Přechod k nové generaci biopaliv

EU se snaží o přechod z tradičních biopaliv k jejich nové generaci především kvůli snaze omezit skleníkové plyny, které vznikají z rostoucího užívání zemědělské půdy k výrobě.

Náměstek českého ministra průmyslu a obchodu Pavel Šolc doplnil, že součástí kompromisu je i nezávazný národní cíl nejméně 0,5 procenta výroby pokročilých biopaliv.

Závazné cíle

„V tuto chvíli se u nás nevyrábějí, a to byl největší kámen úrazu v celé době projednávání. Byl totiž silný akcent na to, aby se stanovily nějaké závazné cíle na biopaliva druhé a třetí generace," podotkl Šolc.

Nezávazný cíl je však podle něj také důležitý signál, že EU směřuje k moderním biopalivům. „Ale není to něco, za co by v případě nedodržení hrozily sankce. Mělo by to být cílem, ale není to vynutitelné," podotkl.

Dnešní kompromis označil za „úkrok stranou", kdy se EU snaží podpořit nikoliv libovolný typ biopaliv, ale jen ta modernější z nich.

„Ideální by bylo – a tlak na to byl – aby to bylo pět procent," myslí si. Na základě původního cíle však už mnohé firmy investovaly do výroby, dramatické změny by tak znamenaly zmaření těchto peněz. Členské státy si podle náměstka uvědomují nutnost využívání pokročilých biopaliv, přechod však nemůže být skokový.

Europoslanci loni v září schválili návrh, podle něhož mají v roce 2020 pokročilá biopaliva představovat nejméně 2,5 procenta spotřeby. Klasická biopaliva měla podle nich ve stejném roce tvořit šest procent energie spotřebované v osobních a nákladních autech.

O dohodě bude jednat europarlament

Loni v prosinci se ale unijní ministři na svém postoji k věci ještě shodnout nedokázali. O jejich dnešní dohodě bude muset jednat europarlament, nyní už v novém složení.

Proti omezování biopaliv jsou jejich producenti, kteří tvrdí, že to povede ke ztrátě pracovních míst. Stejně tak zdůrazňují, že je potřeba rozlišovat mezi bioetanolem, který je z hlediska emisí podle studií relativně výhodný, a bionaftou.

Autor: ČTK

13.6.2014 VSTUP DO DISKUSE 7
SDÍLEJ:
Muže v Dubí srazilo auto. Z ošklivě vypadající srážky vyvázl dobře

VIDEO: Muže v Dubí srazilo auto. Z ošklivě vypadající srážky vyvázl dobře

Předseda Ústavního soudu Pavel Rychetský
AKTUALIZOVÁNO
10 28

Ústavní soud EET nezrušil. Část zákona ale škrtl

BMW bude v Karlovarském kraji stavět polygon za čtyři miliardy

První vývojový areál společnosti BMW Group ve východní Evropě pro testování autonomních vozidel vznikne v Karlovarském kraji. Areál, který představuje investici ve výši tříciferných hodnot v milionech eur, neoficiálně se hovoří v přepočtu až o čtyřech miliardách korun, nabídne několik stovek nových pracovních míst.

AKTUALIZOVÁNO

Prezidentští kandidáti mají svá čísla: Zeman půjde do voleb se 7, Drahoš s 9

Prezident Miloš Zeman bude o znovuzvolení v lednových volbách usilovat s číslem sedm. Bývalý předseda Akademie věd Jiří Drahoš, který je podle průzkumů nejvážnějším konkurentem, získal číslo devět.

AUTOMIX.CZ

Víte, co je černý led? Poradíme, jak ho poznat a jak se s ním vypořádat

Ze všech zimních nástrah na motoristy (a vlastně obecně na všechny), je jednou z nejhorších takzvaný „černý led“. Ten je totiž skoro nerozpoznatelný, ale strašlivě kluzký, což může způsobit velkou spoustu nemilých situací. Znáte taková ta videa, kdy se auta se zabržděnými koly nekontrolovaně kloužou jako saně? Tak přesně to umí černý led.

Ondráček nebyl zvolen do čela komise pro GIBS. Chybělo mu devět hlasů

Poslanci dnes nezvolili Zdeňka Ondráčka z KSČM do čela komise pro kontrolu Generální inspekce bezpečnostních sborů. V tajné volbě získal 85 hlasů, do funkce mu tak chybělo devět hlasů. Jeho nominace opět vyvolala mezi poslanci debatu.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT