Na jaře by se v zemi mělo přezout více než 22 milionů kol. Podle ÚAMK ale až třetina českých řidičů zimní pneumatiky nesundává. Vypočítal totiž, že u průměrného 15 let starého automobilu může investice do druhé sady přezutí představovat až šestinu ceny celého vozu. Svou roli může sehrát i lenost.

Co dovoluje „dojíždět“ zimní pneu? Fakt, že vzorek, který musí být u plášťů pro letní provoz v minimální výšce 1,6 mm. I když se i pro letní pláště doporučuje hloubka vzorku 3 mm, starší zimní obutí tento požadavek splňuje obvykle splňuje.

Odborníci ÚAMK přesto varují – jedna stránka věci jsou peníze, druhá bezpečnost. Je několik faktů, které by měly motoristy varovat a odradit od používání zimní plášťů v létě.

Na prvním místě je bezpečnost při vyhýbacích manévrech. Tendence vozidla obutého v létě na zimních gumách je jednoznačná – výrazněji se naklání, snadněji se dostane na hranici přilnavosti. Kromě stavby samotných pneumatiky je to dáno také směsí běhounu, která je při teplotách zhruba nad sedm stupňů Celsia výrazněji měkčí a vláčnější.

To negativně ovlivňuje i brzdnou dráhu. Rozdílnost směsi běhounu, která není vhodná pro vyšší teploty, znamená, že přilnavost a brzdný efekt zimních plášťů v létě je až o pětinu slabší. Brzdná dráha se tak za vysokých letních teplot prodlužuje až o třetinu.

Ekologicky uvědomělé motoristy by měl k poctivému přezouvání motivovat i fakt, že z jedné strany až příliš přilnavá a zároveň měkká směs zimní pneumatiky se snadněji v podobě mikro částeček trhá, odletuje od pláště a dostává se do okolí. Tyto mikro částice se následně dostávají do vzduchu i do podzemních vod.

Ani ekonomická stránka problému není tak jednoznačná. Jízda se zimním obutím totiž znamená o 0,2 litru vyšší spotřebu paliva. A v zahraničí se může tento nešvar prodražit ještě více. Pokuty. Například v Itálii je používání zimních pneu od dubna do listopadu zakázáno. Pokuta pak může dosáhnout až 50 tisíc korun. O povinném používání výhradně letního obutí v teplejší části roku navíc uvažují i další země.  S podobný návrhem v minulosti přišli i čeští poslanci.

Experti z ÚAMK nedoporučují ani používání celoročních pneumatik. Odvolávají se přitom na výsledky testů zahraničních automotoklubů, které potvrdily, že až na naprosté výjimky jsou tyto pláště příliš velkým kompromisem mezi zimními a letními.