Pokud jde o druhý důvod, nejčastěji jde o nedostatečně hluboký vzorek. Lidově řečeno, pneumatika je „sjetá“, často až dohladka.
Kromě pokuty při silniční kontrole a problémům při technické kontrole může být špatně zvolená pneumatika i příčinou závažné dopravní nehody a to je konstatování skutečně těžké váhy. Jde totiž o životy.
Podle statistiky České asociace asistenčních společností počet případů, kdy je nutné vyproštění vozidla, roste už na podzim, na první zimní den není vůbec nutné čekat. A to jsou mnohaleté zkušenosti.
„Pneumatiky jsou tím, co drží každé auto na silnici. Motoristé by jim proto měli věnovat přiměřenou pozornost a předpisy nepodceňovat. První sníh každoročně přináší řady osobních a nákladních vozidel blokujících silnice byť jen v mírných kopcích. Příčinou jsou z velké části špatné pneumatiky. Ty zimní rovněž výrazně zvyšují účinnost brzdění. A někdy stačí jen mlha ta se na povrchu vozovky sráží a bzrdná dráha se pak prodlužuje,“ říká Zbigniew Macura, viceprezident České asociace asistenčních společností.
Při jízdě na nevhodných pneumatikách však řidiči nehrozí jen pokuta při silniční kontrole, ale kdyby kvůli špatným pneumatikám došlo k nehodě, i problémy při likvidaci pojistné události. Pojišťovna má právo krátit pojistné plnění, pokud se prokáže příčinná souvislost nehody se špatným stavem vozidla, v tom i pneumatik.
Od 1. října letošního roku sice již motoristé nemusí vozit rezervu, pokud si v rámci pojištění sjednali asistenční službu, ale mnozí řidiči jen nechápavě kroutí hlavou. I nejeden odborník doporučuje mít rezervu raději přece jen k dispozici.
Selský rozum vítězí
„Z našich zkušeností vyplývá, že v šedesáti procentech případů, kdy jsme přivoláni k poškozené pneumatice, jsme schopni motoristovi pomoci přímo v terénu, a to výměnou poškozeného kola za jeho náhradní. Pokud však rezervu nemá, je téměř vždy nutné odtažení do autoservisu, což je i pro motoristu mnohem horší řešení,“ hodnotí nový právní stav Marek Jaroš, ředitel asistenční společnosti Global Assistance.
Je přitom dobré vědět, že rezervu je možné použít celoročně bez ohledu na to, zda je na ní obutá zimní, či letní pneumatika. Je však důležité respektovat, že může jít výhradně o nouzové dojetí do pneuservisu. Tomu je nutné přizpůsobit i styl jízdy s náhradním kolem, zejména když se liší od zbylých tří.
Je dobré vědět:
* Zimní pneumatiky mají odlišné drážkování, které vozidlo v horších podmínkách lépe vedou. Důležitou roli sehrávají hlavně na náledí a sněhu. Zimní pneumatiky mají vzorek hluboký asi 8 mm.
* Zimní pneumatiky lze snadno poznat podle označení symbolem horského masivu se sněhovou vločkou. Používá se i označení M+S, MS, M/S nebo M.S.
* Zimní pneumatiky se montují zásadně na všechna čtyři kola. Tak je zabezpečena jejich vysoká funkčnost.
* Vyplatí se kontrolovat i tlak vzduchu v pneumatikách nesprávná hustota snižuje výkon a vede k rychlejšímu opotřebení.