Původně měl stát za systém zaplatit 401 milionů korun. Státní fond dopravní infrastruktury vybral za dodavatele a provozovatele systému společnost Asseco Central Europe. Zakázka se stala terčem kritiky z řad odborníků, opozice a také premiéra Andreje Babiše (ANO). Podle nich byla zakázka předražená a netransparentní.

Tomáš Vondráček
Hackhaton pokračuje druhým dnem. Práce jdou podle plánu, informoval Vondráček

Kvůli problematické zakázce byl minulý týden odvolán ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO). Jeho nástupce v čele úřadu, vicepremiér a ministr průmyslu Karel Havlíček (za ANO), v neděli uvedl, že stát ukončí všechny zakázky k elektronickým dálničním známkám. Tendr byl podle něj vypsán nelogicky. Všechny zakázky k systému budou přepracovány.

Výtěžek půjde na charitu

E-shop, který o tomto víkendu naprogramovala skupina 60 dobrovolníků, je přístupný na internetových stránkách fairznamka.cz. Programátoři vytvořili všechny veřejné části, které měl stát v zadání. Část, která v původní zakázce podléhala utajení, si podle Vondráčka musí stát zařídit přes firmy s bezpečnostní prověrkou. Premiér Andrej Babiš (ANO) v neděli uvedl, že pokud IT systém vyvíjený dobrovolníky bude plně funkční, stát ho využije.

Uživatelé mohou v e-shopu koupit testovací známky v hodnotě jedné až tří korun, výtěžek z nich bude podle Vondráčka určen na charitativní účely. Systém obsahuje také interaktivní podporu a je vytvořen v několika jazykových mutacích. Otestována byla i kontrola platby u projíždějících vozidel.

Elektronické dálniční známky by měly začít fungovat od příštího roku a zcela nahradit dosavadní papírové kupony.

Ministerstvo dopravy představilo 5. září 2019 fungování elektronických dálničních známek, které začnou platit od roku 2021. Jejich zaplacení budou kontrolovat mimo jiné policisté pomocí kamer ve služebním voze (na snímku)
Zakázka za 400 milionů? Organizátoři hackathonu nabídnou státu e-shop zdarma