Na jedné straně perfektní servis pro zákazníky. Na straně druhé vyhazov esemeskou, tvrdé pokuty za maličkosti a nepřiměřené nároky na ty, kteří klienty ve žlutých autobusech vozí. Tak o práci v brněnské společnosti Student Agency mluví někteří zaměstnanci. Několik z nich v pondělí kvůli tomu založilo odborový svaz.

Mimo zákon

A chtějí s vedením firmy uzavřít kolektivní smlouvu. „Chceme dobře plnit úkoly, ale nemůžeme u toho překračovat zákony. A bohužel k tomu občas docházelo,“ tvrdí řidič Student Agency a jeden z iniciátorů vzniku odborového svazu Miroslav Vaněk. Zaměstnanci si podle něj stěžují například na to, že jízdní řády autobusových linek nerespektují zákonem stanovený rozsah odpočinku. A kritizují i špatný přístup nadřízených.

„Komunikace mezi vedením a řidiči byla doposud velmi slabá. Například výrobní porady, které se v podnicích běžně dělají, neexistují. Informace dostáváme opožděně, nebo jen kusé. Je prostě potřeba, aby se řidiči a stewardi dali dohromady a pokusili se vyjednat alespoň trochu lepší pracovní podmínky,“ řekl Vaněk.

Přízeň, odpor, opatrnost

Odbory jsou podle něj nutné i vzhledem k velikosti firmy. Momentálně má odborový svaz asi patnáct členů, přihlášek ale přibývá. Se založením odborů prý souhlasila převážná většina řidičů. „Nemohl jsem oslovit všechny, podařilo se mi ale zkontaktovat většinu z nich. A poměr souhlasných a nesouhlasných názorů byl sto dvacet ku dvaceti,“ řekl Vaněk. Řidiči vnitrostátních autobusových linek Student Agency, které Brněnský deník Rovnost oslovil, dávají kritikům za pravdu.

„O založení odborů vím, ale jsem opatrný. Kdysi jsem v jedněch odborech byl, a fungovalo to všelijak. Z firmy chci i tak pryč. Na začátku to ve Student Agency bylo opravdu lepší než jinde. V posledních dvou letech se ale hodně změnilo. Atmosféra není dobrá, všichni nadávají,“ uvedl řidič, který si z obav z problémů v zaměstnání nepřál zveřejnit své jméno.

Rozpínavost firmy má svůj vliv

Nelíbí se mu například, že řidičům ubyly peníze. „Za co jsem dřív bral třicet tisíc, teď beru třiadvacet. Ale nejvíc mi vadí přístup vedení k lidem. Dvakrát překročíte rychlost, a jdete. O výpovědi se ale dozvíte esemeskou. A samozřejmě je to i tím, jak se firma rozpíná. Je velký rozdíl, jestli se máte domlouvat s pěti nebo dvěma sty zaměstnanci,“ myslí si řidič. Majitel Student Agency Radim Jančura ale jakékoliv obvinění z porušování zákoníku práce nebo nedodržování předpisů rezolutně odmítl. Založení odborů je podle něj odezvou na zvýšené kontroly řidičů.

„Minulý měsíc jsme zahájili spolupráci s externí firmou, která provádí intenzivní kontroly zaměřené na nedovolené obohacování z prodeje jízdenek na našich linkách. Předpokládáme, že založení odborů je reakcí na odhalení několika případů, kdy jsme zaměstnancům dali z tohoto důvodu výpověď,“ řekl Jančura.

S odbory chce Jančura vyjednávat, ve Student Agency jsou prý ale zbytečné. I proto, že řidiči společnosti podle něj patří k těm nejlépe placeným v Česku. „Jejich platy jsou ve většině případů nad třicet tisíc korun hrubého,“ tvrdí Jančura.

A podobný názor má i ekonom Marek Hatlapatka. „Hlavní smysl odborů je zastupovat zájmy zaměstnanců ve firmě, kde je mezi nimi a vedením podniku opravdu velká propast. A to případ Student Agency rozhodně není. Spíš mám obavu, aby napětí mezi lidmi, kteří v této dynamicky se rozvíjející firmě pracují, naopak neuškodilo,“ podotkl Hatlapatka.

Řidič autobusu a šéf odborů Miroslav Vaněk říká: Chtějí po nás nemožné věci

Brno /ROZHOVOR/ – Žlutý autobus Student Agency řídí Miroslav Vaněk už druhým rokem. Podmínky práce ve firmě se mu ale nelíbí. A rozhodl se proto založit odborový svaz.

Řidiči podle vás musí překračovat zákon. Ve kterých případech?
Pro nás řidiče platí pravidla silničního provozu. Ale také vyhláška, která určuje, kdy máme mít v práci přestávku. Například kvůli nastavení jízdního řádu. Ale odpočinek, tak jak má být, někdy nemáme.

Právě to ale majitel společnosti Radim Jančura popírá.
Zřejmě tedy není informovaný svými manažery. V žádném případě si nemyslím, že by nám zrovna on chtěl nějak škodit. Ale nemá dostatek informací. Komunikace mezi vedením a zaměstnanci vázne. Na webu, kde řidiči diskutují, různých výhrad vyplouvá na povrch víc. Některé nazývají dokonce šikanou.

A které to jsou?
Třeba zvýšené kontroly. Já s nimi souhlasím, ale jejich důsledky mi vadí. Například se z lístečku, který vám účetní dá k výplatnímu pásku, dozvíte, že vám sebrali tisíc korun. A jako vysvětlení je tam napsáno nevhodné chování. Přitom nikdo z vedení si vás nepozval, nic vám nevytknul. I proto jsem přesvědčený, že jsou odbory na místě.

Co si od nich slibujete?
Musíme určit mantinely pro nás, ale i pro vedení společnosti. Už jsem slyšel i to, že jde o předvolební útok sociální demokracie proti Jančurovi. Ale to je nesmysl. Nemám s politikou nic společného. Jdu do toho, protože chci věci řešit.
Majitel firmy Radim Jančura je nekompromisní, tvrdí: Moderní firma musí šlapat

Brno /ROZHOVOR/ – Společnost Student Agency založil Radim Jančura ještě jako student a vypiplal ji doslova z ničeho. Teď je tak velká, že zaměstnanci založili odbory. A Jančura se poprvé veřejně potýká s jejich kritikou.

Tvrdíte, že nepřekračujete zákon. Ale někteří řidiči trvají na výhradách. Je možné, že se skutečně nedodržuje předepsaná délka pauz?
Je to nesmysl. Řidiči mají takzvané čipové karty. Kdyby si bezpečnostní přestávku neudělali, karta to okamžitě zaznamená. A při jakékoliv policejní kontrole přijdou o body a následně i o řidičský průkaz.

Podle některých řidičů při prohřešku hrozí vyhazov SMS zprávou.
Ano, skutečně jdeme tvrdě proti řidičům , kteří nedodržují stanovenou rychlost nebo poskytují špatný servis našim cestujícím. To znamená, že nestojí u kufru, nemají jmenovku na košili nebo čistý autobus. A těm pak opravdu strháváme peníze. Ale v moderní dopravní společnosti je to prostě v
pořádku.

Neuvažujete teď přesto o tom, že byste ve způsobu komunikace se zaměstnanci něco změnil?

Jestliže mají zaměstnanci problém, mohou kdykoliv přijít za svým dispečerem. Sídlí v Praze na autobusovém nádraží Florenc. Můžeme samozřejmě zvážit, jestli by nebylo lepší méně komunikovat přes SMS a více jednat osobně. Tedy, že si řidiče budeme zvát. Tak jako tak ale budeme vůči zaměstnancům postupovat stejně přísně jako doposud. Protože ten, kdo je platí, není Jančura nebo Student Agency. Ale zákazník.