Žluté autobusy už pro mne nejsou priorita. Teď chci z Brna do Prahy jezdit vlaky. A to ještě letos. Státu tím ušetřím stamiliony korun. Takový smělý cíl si dal pro letošní rok brněnský podnikatel Radim Jančura majitel dopravních firem Student Agency a RegioJet.

Nijak ho neodrazuje ani nepřízeň ministerstva dopravy. „Žluté vlaky vyjedou z Brna ještě letos na podzim, pokud se s ministerstvem domluvím. Pokud ne, tak to bude o rok později,“ slíbil podnikatel.

Sebedůvěru mu dodává úspěch linky mezi Prahou a Ostravou, kterou spustil loni. „České dráhy tam prodělávají osmdesát milionů korun, my řádově jen miliony. A to jen proto, že ještě měsíc potrvá, než budeme mít dostatek vlaků na pokrytí všech plánovaných linek,“ řekl Jančura.

Jeho rozlet ovšem ještě před startem brzdí ministerstvo dopravy. „Konkurenci na dráze neodmítáme, naopak ji vítáme. Jenže Jančura chce, abychom na trati nechali jen jeho firmu a odstavili České dráhy. To není možné, máme s nimi smlouvu na zajištění veřejné služby. Navíc dráhy jezdí i v méně výnosných časech,“ upozornil mluvčí ministerstva Martin Novák.

Dodal, že tendr na obsluhu tratě mezi Prahou a Brnem ministerstvo vypíše až v roce 2014. Od vybraného dopravce si pak stát objedná dopravu od roku 2017. „Jestli chce RegioJet jezdit dříve, musí to být na vlastní podnikatelské riziko. Bez dotací,“ upozornil.

Ještě větší ztráty

Brněnský podnikatel přiznává, že pokud mají jeho vlaky na podzim vyjet, musejí zmizet České dráhy. „Linka není tak lukrativní, jako je spoj PrahaOstrava. Ale na rozdíl od drah na ní dokážeme jezdit bez dotací a šetřit státu stovky milionů korun. Pokud dráhy zůstanou, naše vlaky začnou jezdit příští rok na podzim. Proti Českým drahám. Stát tedy bude muset dotovat o to větší ztrátu,“ zdůraznil Jančura.

Lidé plánovanou konkurenci vítají. „Vlaky teď nejsou zrovna čisté, navíc bývají často přeplněné. S autobusy mám opačnou zkušenost. Snad je to tím, že provozovatelé musejí o zákazníka bojovat,“ řekl například Roman Kučera.

Představitelé drah se konkurence neobávají. Věří, že nabídnou vyšší kvalitu. „Brzy nasadíme pohodlnější vozy Viaggio comfort, takzvané Railjety. Od nového jízdního řádu jsme také zrychlili, využíváme maximální rychlosti 160 kilometrů v hodině,“ vypočetla mluvčí drah Kateřina Šubová. Podotkla, že i nadále chtějí dráhy lákat cestující různými akcemi. Jízdné konkurující autobusům ovšem slibuje i Jančura.

O tom, zda jeho vlaky vůbec mohou vyjet, rozhodne Správa železniční dopravní cesty. „Volnou kapacitu trať ještě má, ale nejsou to nejatraktivnější časy. Ve špičkách už nemůžeme nabídnout pravidelné odjezdy,“ upozornil mluvčí správy Pavel Halla.

Vedle dálkové dopravy se chce Jančura ucházet i o regionální spoje. Pro ně kraj vyhlásí tendr příští rok a nový dopravce bude jezdit od roku 2016.

Úplně nemají z Brna zmizet ani žluté autobusy. I když jich už nepojede pětapadesát za den v jednom směru. „Uvažujeme o tom, že alespoň spoje zastavující v Jihlavě necháme,“ řekl Jančura.