„Dobrý den. Přejete si kávu nebo denní tisk? Prosím, vyberte si.“ Věty, které se spíše hodí na palubu letadla, možná už brzy začnou znít i na české železnici.

Tvrdí to alespoň majitel společnosti Student Agency Radim Jančura, který se již několik let snaží flotilu svých žlutých autobusů rozšířit i o žluté vlaky a konkurovat Českým drahám. Že to Jančura myslí smrtelně vážně, svědčí to, že právě utratil přes půl miliardy korun za devět elektrických lokomotiv od italského soukromého dopravce Ferrovie Nord Milano.

Celé vlaky by na trať mohly vyjet na začátku příštího roku. S informací jako první přišla Mf Dnes. „Jsou to lokomotivy české výroby. Jenže České dráhy si poslední dodávku 9 lokomotiv neodebraly, a tak putovaly do Itálie,“ řekl Deníku Radim Jančura. Podle něho společnost RegioJet, pod jejíž značkou by měly žluté vlaky jezdit, spoléhá na sliby ODS a současné vlády, že dotovaná dálková doprava na železnici bude kromě Českých drah otevřena i soukromým dopravcům. „V opačném případě, když své sliby nedodrží, naše soupravy postavíme proti drahám na tratích, kde jezdí mezinárodní spoje, abychom ukázali, že to jde i bez dotací,“ zdůraznil Radim Jančura s tím, že RegioJet v těchto dnech jedná se Správou železniční dopravní cesty o tom, kde by žluté vlaky mohly jezdit, a zároveň vybírá dodavatele vagonů.

Větší komfort

Jak by to mělo vypadat uvnitř žlutého vlaku, Jančura zatím nechtěl prozradit s odvoláním, že až bude celá souprava vyrobena a dodána, pak ji ukáže veřejnosti. Nicméně již teď slíbil, že vlaky RegioJet nabídnou daleko větší komfort než zmiňované České dráhy. Standardem má být například občerstvení či denní tisk jako je zvykem ve žlutých autobusech.

„Samozřejmě vlaky nabízí více možností služeb než autobusy, ale zatím o nich nechceme mluvit,“ řekl. „České dráhy v tom nevidí žádný problém. Nechceme nikomu bránit v podnikání. V Česku už funguje řada regionálních dopravců,“ reagoval na dotaz Deníku mluvčí ČD Radek Joklík. Nicméně i ČD chtějí posílit svou pozici na trhu, o čemž svědčí rozsáhlá modernizace vozového parku. Během čtyř let chtějí za nové či zmodernizované soupravy utratit 16 miliard korun.