"Doteď jste si mohl vyzvednout v Zásilkovně zboží koupené z internetového obchodu. Nyní budete moci přes Zásilkovnu cokoliv poslat komukoliv," řekla pro HN majitelka společnosti Simona Kijonková.

Podle HN může příchod této firmy znamenat výraznou změnu poměrů. V současnosti působí Zásilkovna již ve dvanácti zemích a plánuje další expanzi. Podle svých stránek má nyní více než 1700 výdejních míst ve střední a východní Evropě.

Dostat se na úroveň pošty

V Česku má zásilkovna v současnosti asi patnáct set výdejních míst. Jde převážně o malé obchody, které s firmou spolupracují jako franšízy. V průběhu letošního roku však má počet míst narůst na tři tisíce, což bude pravděpodobně stejný počet, jako má Česká pošta poboček. "Cílem je dostat se na úroveň pošty a nabídnout zákazníkům alternativu," dodává Kijonková.

Konkurenční výhodou Zásilkovny může být podle HN fakt, že jde o technologickou firmu. Výdej balíků prostřednictvím kódu totiž zavedla již před osmi lety, přičemž Česká pošta převzala tento způsob až minulý rok. Digitální má být i nová služba s balíky pro fyzické osoby. "Žádné vyplňování papírů," doplňuje Kijonková s tím, že konkurovat chce České poště i cenou. Přesné částky však zatím nesdělila. 

K určitým změnám přistoupila i Česká pošta, která nedávno oznámila, že od března změní výpočet ceny posílaných balíků. Namísto hmotnosti se bude nově určovat podle velikosti. Zároveň pošta zavádí takzvaný e-štítek, což znamená, že si klient v aplikaci nebo na webu předvyplní adresní údaje. "Klient ušetří jednak čas u poštovní přepážky a získá slevu deset korun,“ uvedl Ivo Vysoudil z tiskového oddělení firmy. 

Dodal, že změna zjednoduší podání pro klienty, kteří si budou moci změřit balík sami a hned vědět, kolik zaplatí. Změna by měla také zjednodušit přípravu na budoucí produkty České pošty, jako je například zavedení výdejních či příjmových schránek na zásilky.

Česká pošta a Zásilkovna jsou nyní v zemi dvě největší společnosti v přepravě balíků. Loni doručila Zásilkovna 11,2 milionu balíků. Česká pošta přes čtyřicet milionů, přesné číslo "vzhledem ke konkurenci na balíkovém trhu" neuvádí. Podle odhadů loni putovalo zemí celkem asi sto milionů zásilek. Na českém trhu působí i další doručovací firmy, například PPL či DPD.