Prvních šest výrobků získalo právo používat označení Jeseníky originální produkt. Jsou to ručně zdobené svíce z charitní dílny v Paloníně, roubené domy vyráběné v osadě Žleb pod názvem Janovy roubenky, repliky historického skla z Vrbna pod Pradědem, ručně vyráběné zbraně Martina Pospíchala z Hanušovic a také Staroměstské máslové trubičky. Ty se dělají ve Starém Městě a v Branné.

„Při výrobě sněhových kremrolí zaměstnáváme pětadvacet lidí. Měsíčně vyrobíme asi 160 tisíc trubiček. Jsou trvanlivější než ty běžné, neztvrdnou a nemění chuť. Značka pro nás znamená zviditelnění,“ řekla majitelka firmy Kremo Olga Gřundělová.

Výrobky, které mají tradici

Držitele značky vybrala certifikační komise v Hanušovicích. Posuzovala nejen kvalitu, ale také tradice výrobku, využívání místních surovin, ruční či řemeslnou práci i to, zda je výrobek pro region typický.

Certifikát převezmou držitelé značky 30. září v Postřelmově. Právo používat ji mají dva roky. Pak si mohou požádat o prodloužení.

Druhé kolo výběru výrobků je na programu v listopadu a díky podpoře z Evropské unie bude opět zdarma. Později už budou výrobci za právo používat značku platit. Zatím získaly označení jen výrobky, do budoucna by ji mohly nést na příklad i penziony či restaurace.

„Cílem je zviditelnit region Jeseníků, podpořit místní producenty a tím i regionální ekonomiku,“ řekla Anna Bartošová, ředitelka Místní akční skupiny Horní Pomoraví, která je koordinátorem projektu.

Zapojilo se třináct regionů

Do Asociace regionálních značek ČR se za čtyři roky zapojilo třináct regionů. Mají společný design značky, která vždy symbolizuje něco pro oblast typického: na příklad Haná má ve znaku klas, Beskydy beraní rohy. Jeseníky mají rostlinu, která roste právě jen v této oblasti – zvonek jesenický.

Regiony mají také společný marketing včetně webové prezentace na adrese http://www.regionalni-znacky.cz.

Prvním prodejním místem pro výrobky z oblasti Jeseníků bude Městské informační centrum v Hanušovicích­.