Téměř každý desátý vlak, který v uplynulém měsíci přijel k nástupišti, měl zpoždění větší než pět minut. „Z 213 tisíc vlaků vypravených v březnu jich do cílové stanice dojelo 194 tisíc včas, což odpovídá plnění grafikonu na 91,1 procent,“ informoval Deník Petr Pošta z tiskového oddělení ČD.

Vůbec nejlépe jezdily vlaky v lednu a únoru, kdy načas přijelo skoro 95 procent souprav. V březnu však na tratích začala celá řada rekonstrukcí a počet zpoždění proto opět narostl. I tak jde o lepší čísla než loni, kdy počet zpožděných vlaků dosahoval kolem třinácti procent. Na zhoršení grafikonu se mimo jiné podepsala i březnová vichřice Emma, kvůli níž musely dráhy zrušit celkem 215 spojů a dalších 810 spojů bylo opožděno.

K častým prodlevám dochází hlavně na rozestavěných tratích mezi Prahou a Českými Budějovicemi, Olomoucí a Zábřehem a na některých nádražích jako je například Kolín, Břeclav a Brno – Horní Heršpice. „I když jsme při přípravě jízdního řádu plánovanou výlukovou činnost zohlednili, někdy stačí drobná nepředvídaná mimořádnost, jako je závada na kolejích nebo na vozidlech, a zpoždění už se nedá zabránit,“ vysvětluje Miroslav Jasenčák z ČD.

Podle Sdružení železničních zákazníků (SŽZ), které hájí zájmy cestujících, jsou ale údaje o zpoždění drah mírně zavádějící. „Dráhy započítávají do zpoždění i regionální vlaky, které většinou jezdí na čas. Zpoždění na hlavních tratích, kudy jezdí nejvíce lidí, nadále pokračují,“ řekl Deníku šéf SŽZ Lukáš Hübner. „Navíc začalo jaro a na tratích se bude stavět, takže počet zpoždění by mohl o něco narůst,“ dodal.