Zpozdili vám let na dovolenou a vy požadujete odškodnění? Budete se zřejmě muset obrnit značnou trpělivostí. Velká část leteckých společností se totiž snaží najít všemožné důvody, proč tyto náhrady nevyplácet, ačkoliv jim to ukládá nařízení Evropské unie. „O vyplácení kompenzace v současnosti jednáme téměř se 60 leteckými společnostmi z celého světa. Jejich přístup se poslední dobou nepatrně zlepšuje, stále je však mezi nimi řada takových, které k nárokům klientů přistupují mírně řečeno zdrženlivě nebo jednoduše vůbec nekomunikují," uvedl Petr Novák, právník společnosti Vaše nároky.cz, která se vymáháním náhrad zabývá. Z jeho zkušeností vyplývá, že do úspěšného konce se podaří vyřešit asi tak pětinu nároků.

Ze statistiky firmy vyplývá, že lidé se nejčastěji dožadují náhrady za zpožděný let, a to v 79 procentech. Podle nařízení Evropské unie mohou cestující v takových případech získat náhradu od 25 do 600 eur (6800 až 16 260 korun), což nejsou zanedbatelné částky (viz tabulka). Lze tak pochopit, že se letecké společnosti zdráhají náhradu vyplatit. „Nejčastěji se letecké společnosti vymlouvají na nejrůznější mimořádné technické závady a odmítají cestujícím hradit jejich zákonný nárok. Soudy ale podobné argumenty neuznávají a nařizují dopravcům kompenzaci proplatit," přiblížila zkušenosti mluvčí portálu Poradnaveritele.cz Kateřina Procházková.

Letecké společnosti přitom nemusejí náhradu vyplácet vždy. Jedná se však pouze i mimořádné okolnosti, kterým ani při nejlepší vůli nemohli zabránit. „Typicky se jedná o stávku odborů, politické nepokoje, špatné počasí či srážku s ptákem," upřesnil Novák. Jenomže evropské předpisy tyto okolnosti jasně nevymezují, takže se řada dopravců snaží vymluvit na technické problémy.

Výhodná argumentace pro dopravce

Podle Nováka je tato argumentace pro dopravce velmi výhodná, protože si ji cestující nemohou na rozdíl od stávky nebo mlhy sami nijak ověřit. Spoléhají na to, že se tímto vysvětlením nechají cestující odbýt a náhradu už nebudou požadovat. Dopravci ale zpravidla pohoří u soudů, protože ty trvají na podložení reálných důkazů. „To se jim moc nedaří. Zatím jsme ještě žádný spor neprohráli," pochlubil se Novák.

Náhradu může cestující požadovat v případě, že se pohybuje po území Evropské unie včetně Norska, Islandu a Švýcarska. Náleží mu kompenzace i od dopravce, který je v Evropské unii zaregistrovaný nebo je-li cílová či výchozí destinace na území Unie. „V takové situaci má cestující vždy právo na občerstvení v rozsahu úměrném čekací době, případně i na ubytování na jednu či více nocí. Tuto péči zajišťuje operující letecký dopravce, případně cestovní kancelář, a to bezplatně," upřesnil ředitel Evropského spotřebitelského centra ČR Tomáš Večl.

Podstatně méně časté jsou nároky na náhradu při ztrátě nebo zpoždění zavazadla. I tak může cestující kompenzaci požadovat. „Když pasažér nenajde zavazadlo na pásu letiště 
v cíli, může si zakoupit nezbytné věci, které potřebuje k účelu svého pobytu, včetně například hygienických potřeb nebo plavek, pokud jede na dovolenou. Dopravce je povinen takové nutné náklady proplatit," řekl Večl.

Kateřina Procházková ovšem upozorňuje, že hodnotu věcí ve ztraceném zavazadle je nutné prokázat, přičemž za ztracené zavazadlo se považuje takové, které nebylo nalezeno ani po 21 dnech od uskutečněného letu. „Ale nemyslete si, že budete moct nějak zvlášť utrácet na účet letecké společnosti. Sice vám musí tuto kompenzaci poskytnout, ale má se za to, že náklady budou přiměřené. Nelze tedy předpokládat, že by vám dobrovolně uhradila za dva dny zdržení například troje plesové šaty nebo značkové sluneční brýle za deset tisíc," dodala Procházková.

Reklamace cestujících