Podle společnosti se v minulém roce v Česku a na Slovensku prodalo celkem 621 635 kusů paměťových disků značky Kingston a HyperX. Celkově se tak na obou trzích prodá kolem 1,2 až 1,5 milionu flash disků všech značek za rok.

Co se však týče hardwarově šifrovaných flash disků, zde už čísla tak slavná nejsou. Podle údajů společnosti se těchto u nás prodalo méně než jedno procento, přesněji 0,29 procent. Je tedy zřejmé, že celkový počet těchto zařízení v prodeji je zcela minimální.

Právě ochrana přenosných paměťových disků je však velmi důležitá, a to z důvodu blížící se GDPR. Evropské nařízení totiž vstupuje v platnost již 25. května. Předpis sice výslovně nenařizuje přesnou úroveň zabezpečení flash pamětí a přenosných médií, uvádí však, že „jedním z prvků zabezpečení osobních údajů je např. jejich pseudonymizace nebo šifrování.”

Pokud se však ztratí nezabezpečený flash disk s daty podléhajícím GDPR, musí firma takový incident nahlásit a hrozí jí velké pokuty. Jinak je to u hardwarově kryptovaných disků. Jejich dobrovolné nasazení může totiž správci přinést i "zproštění např. povinnosti ohlásit případ porušení zabezpečení osobních údajů subjektu údajů," píše se v nařízení.

„Je až zarážející, jak málo si firmy připouštějí problém, který spočívá v nechráněných flash discích. V západní Evropě je přitom v této oblasti uvědomělost firem úplně na jiné úrovni. Procentuální poměr prodeje zabezpečených disků Kingston je v těchto zemích téměř v řádu dvouciferných čísel,“ uvedl Marcin Gaczor ze společnosti Kingston.

Podle něj je pořízení hardwarově kryptovaných flash disků přitom ta nejjednodušší věc, kterou může firma udělat pro ochranu dat mimo kancelář. „Týká se to samozřejmě i živnostníků, advokátů, lékařů či menších společností. Výhoda hardwarově šifrovaných flash disků je jednoznačná, nikdy nezapomenete data zašifrovat, automaticky se o to stará čip přímo uvnitř flashky.

Z průzkumu provedeného v roce 2017 ve spolupráci se společností ESET přitom vyplývá, že se se ztrátou nebo odcizením setkala zhruba třetina Čechů. Všechny tyto ztráty jsou tak tikající bombou pro většinu firem.