„Dobíjení zdarma byla výhoda nebo pobídka, která byla relevantní v rané fázi rozvoje elektromobility. Ovšem ve chvíli, kdy trh začíná nabírat obrysy skutečného trhu, byť stále ještě v zárodečné fázi, je logické, že se za dobíjení jako za každou podobnou službu nebo palivo platí,“ říká tajemník Elektromobilní platformy Lukáš Folbrecht.

Už před prázdninami měli majitelé vozů na bateriový pohon omezené možnosti pro dobíjení zdarma. Takový benefit totiž již nabízely jen obchodní řetězce Lidl a Kaufland. U ostatních obchodů už se platilo. Prvně jmenovaný začal odběr elektřiny zpoplatňovat v průběhu srpna. Důvodem bylo zneužívání.

I za třináct let by řidiči mohli jezdit tankovat palivo na čerpací stanice. Evropští politici dali šanci syntetickým palivům. Ilustrační snímek
Poslední naděje? Klasická auta v Evropě nemusí skončit, šanci dostanou e-paliva

„Řidiči elektromobilů začali více a více využívat naše dobíjecí stanice, které byly zdarma. A to i v případech, kdy u nás nenakupovali,“ vysvětluje mluvčí Lidlu Tomáš Mayer.

Pomyslný poslední hřebíček do rakve zatloukl obchodní řetězec Kaufland. Majitelé tu své vozy na baterie mohli zdarma nabíjet do konce října. Od listopadu už jen za peníze.

„Poplatky za veřejné nabíjení postupně zavedli všichni provozovatelé dobíjecích stanic. Naši zákazníci budou mít zvýhodněnou cenu oproti běžné ceníkové částce za kWh v ceníku ČEZ. Cena dobíjení na AC zásuvce bude za 5,90 korun za kWh včetně DPH, která platí pouze při použití aplikace, webového zákaznického portálu nebo RFID čipu FUTUR/E/GO,“ vysvětlila tisková mluvčí Kauflandu Renata Maierl.

Po tuzemských silnicích jezdí čím dále více aut s dřívějším rokem výroby. Ilustrační foto
Pátí nejhorší. Z Česka je vrakoviště Evropy, lidé na nová auta nemají

Stejnou výši poplatku pro delší AC nabíjení má i Lidl. Naopak hlouběji do kapsy musí sáhnout řidiči při čerpání elektřiny u stanic poblíž hypermarketů Globus. Ty provozuje energetická společnost E.ON. Při pomalém AC nabíjení platí řidiči od srpna 7,90 korun za kWh.

České řidiče pohání elektřina čím dál víc

Česká republika nepatří v evropském měřítku mezi země s rychle rostoucím podílem elektromobilů. V žebříčku ji patří předposlední místo s dvouprocentním podílem, hůře je na tom již pouze Slovensko (1,7procentní podíl). Češi ovšem na čistě elektrický pohon nezanevřeli a postupně mu takzvaně přichází „na chuť“.

Dokazují to i poslední data nově registrovaných osobních e-aut. Ke konci loňského roku bylo v Centrálním registru evidováno 9 298 vozidel jen na baterie, na konci letošního září je to o více než 40 procent více, tedy 13 185 bateriových aut. V meziročním srovnání stejného období se jedná o 89procentní nárůst.

Ovšem nejedná se pouze o nové vozy. Češi začali nakupovat i použitá vozidla. „Více než šestadvacet procent registrací tvořila ojetá vozidla. Z 1 020 letos registrovaných ojetých vozidel byly nejčetněji zastoupené značky Tesla, BMW a Volkswagen. Vloni za celý rok je v registru evidováno 727 ojetých elektromobilů, předloni 318,“ upozorňuje ředitel Centra dopravního výzkumu Jindřich Frič.

Příslušenství pro nabíjení elektroauta
Zelená jízda? Zájem o elektroauta v ČR brzdí ceny i nedostatek dobíjecích stanic

S přibývajícími auty na bateriový pohon se navyšuje i počet veřejných dobíjecích bodů. V polovině roku jich v tuzemsku bylo lehce přes dva tisíce. Nyní, podle aktuálních dat Evropské observatoře pro alternativní paliva, je to o šest set více.

K rozvoji dobíjecí infrastruktury má posloužit zbrusu nová webová aplikace s názvem Optimalizace veřejné dobíjecí infrastruktury v ČR. Ta by budoucnu měla sloužit i jako podklad pro ministerstvo dopravy pro systematičtější podporu výstavby nových dobíjecích míst.