Evropský parlament udělal včera na posledním řádném zasedání další krok kupředu, když schválil celou řadu nových bezpečnostních prvků, které mají dále snížit počet dopravních nehod a jejich následků. Protože i dnešních 25 tisíc mrtvých a 135 tisíc zraněných na silnicích ročně odpovídá stavu, jako kdyby v EU zuřil středně velký válečný konflikt.

Evropské dotace - Ilustrační foto
Vyberte nejúspěšnější unijní projekt roku. Hlasovat můžete na Facebooku

Česká republika přitom patří k lepšímu evropskému průměru, naopak velmi nebezpečná je automobilová doprava v sousedním Polsku či Rumunsku.
Protože devadesát procent dopravních nehod je způsobeno lidskou chybou, rozhodla se Unie v nové směrnici nařídit takové vybavení nových aut, které jejich počet sníží.

„Zařízení, která byla dosud dostupná pouze v luxusních vozech, by měla nyní sloužit všem,“ říká k tomu europoslankyně Dita Charanzová (ANO), která přijetí normy podpořila. Parlament ale v některých případech změkčil tvrdá opatření navržená Evropskou komisí. 

„Komise například původně navrhovala, aby v případech, kdy řidič překročí povolenou rychlost, reagovalo auto vibrací plynového pedálu,“ uvádí europoslankyně jeden z příkladů. „Prosadila jsem to proto, aby si výrobci mohli sami zvolit technické řešení, vybrat reakci auta na překročení rychlosti, ale hlavně, aby mohl být tento systém samotným řidičem vypnut, pokud jej nechce používat,“ dodává.

Google. Ilustrační snímek
Jednání ministrů EU v Lucemburku: Země potvrdily reformu autorského práva

„Je ovšem otázka, zda to pak k něčemu bude,“ uvádí k tomu místopředseda Evropského parlamentu Pavel Telička (Hlas). Podobně také nebude nařízen v autech „alkoholový zámek“, jež nedovolí řízení opilým lidem. 

Naopak mezi další nové povinné bezpečnostní prvky evropských aut mají patřit vnitřní senzory manipulace s mobilním telefonem či hlídání mrtvého úhlu u nákladních aut a autobusů.

Dražší auta? Možná

Mince má ale i druhou stranu, a to, že tyto nové bezpečnostní prvky mohou zdražit nové modely aut.

Je však otázka, zda to bude dramatické, protože mnohé automobilky už do svých vozů většinu prvků montují nebo je nabízejí v dodatečné výbavě. Také zákazníci žádají bezpečné vozy a při koupi jim často dávají přednost.

Kamiony na dálnici. Ilustrační foto.
Dopravci si mohou oddychnout. Europarlament ochrání české řidiče kamionů