Soudní dvůr Evropské unie totiž včera uznal stížnost Rakouska na chystané německé dálniční poplatky pro osobní automobily. Ty podle Vídně diskriminují občany dalších států EU ve srovnání s Němci. Soud dal Vídni za pravdu.

„Poplatek je diskriminační, protože finanční zatížení, které z něj plyne, ponesou fakticky jen vlastníci a řidiči vozidel registrovaných v jiných členských státech,“ uvádí se v rozsudku.

„Soudní dvůr rozsudkem konstatuje, že poplatek za využívání pozemních komunikací v kombinaci se slevou na dani z provozu motorových vozidel, kterou mohou uplatnit vlastníci vozidel registrovaných v Německu, představuje nepřímou diskriminaci na základě státní příslušnosti a porušení zásad volného pohybu zboží a služeb,“ dodává klíčová pasáž verdiktu.

Německý ministr dopravy Andreas Scheuer sice vyjádřil nad rozsudkem lítost, ale uvedl, že Německo bude verdikt respektovat. „Mýtné na osobní automobily je tak v této formě bohužel ze stolu,“ řekl ministr Scheuer. V Berlíně se už včera večer sešel krizový štáb, který má začít situaci řešit. Německý automotoklub ADAC však vyzval k úplnému upuštění od plánu na zavedení mýtného za osobní automobily.

Rozsudek Evropského soudu je těžkou ranou především pro bavorské křesťanské sociály (CSU), sesterskou stranu Křesťanskodemokratické unie (CDU) kancléřky Angely Merkelové. Právě zavedení mýtného, které mělo přes plánované daňové úlevy pro Němce přinést do státní pokladny asi 500 miliónů eur, bylo jedním z velkých volebních taháků CSU posledních let, na kterém se lámaly i koaliční rozhovory.

Češi by platili nejvíc

Mýtné by na Čechy a další Východoevropany dopadlo podstatně tvrději než na občany západní Evropy. Mýto mělo být totiž stanoveno podle „škodlivosti“ vozů vůči životnímu prostředí.

Vzhledem ke stáří českého či polského vozového parku by tak většina řidičů platila v Německu nejvyšší mýtné. Za týdenní známku tak majitelé starých aut z Česka měli zaplatit 25 eur, nejnižší sazba přitom měla být desetinová.