Ministerstvo tehdy prodloužilo s rakouskou firmou smlouvu o další tři roky bez veřejné soutěže. Stížnost na postup státu podala společnost SkyToll, která se na konci letošního roku stane novým provozovatelem mýta.

Zastavení řízení potvrzují i údaje v databázi Evropské komise, která vedla řízení s Českem od února 2017 a státu vyčítala, že nového provozovatele mýtného systému nevybírala v rámci veřejného výběrového řízení, a místo toho prodloužilo smlouvu s původním dodavatelem.

Dodatek za milion

Ministerstvo dopravy tehdy podepsalo dodatek, který prodlužoval smlouvu, netradičně v neděli. Úřad nestihl najít pokračovatele provozu v řádném výběrovém řízení. Ministerstvo svůj postup hájilo tím, že potřebovalo dostatek času pro realizaci řádné otevřené soutěže a následné převzetí mýtného systému novým provozovatelem.

Tento postup se ovšem nelíbil slovenskému výběrčímu mýta, společnosti SkyToll, která se o provoz mýta v Česku také ucházela. Firma podala stížnost k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a následně i Evropské komisi. ÚOHS tehdy udělil státu pokutu milion korun.

Rekordní mýto

Zakázku na nového provozovatele dokončilo ministerstvo loni, vítězem se stalo koncorcium CzechToll/SkyToll, které uspělo s nabídkou 10,75 miliardy korun za desetiletý provoz. Na konci letošního roku tak vystřídá Kapsch, který mýto v Česku spravoval od roku 2007.

V roce 2018 zaplatily kamiony v Česku na mýtu rekordních 10,8 miliardy korun, což je meziročně téměř o čtyři procenta více. Za 12 let fungování mýtného systému tak stát na mýtném vybral více než 98,7 miliardy korun.