Ženy v třicátých letech minulého století s obdivem sledovaly jeho práci i světové úspěchy. Navrhoval jim šaty, lodičky, šperky a krásu ladil vůní parfémů. Nad elegantními modely dámy slastně vzdychaly a snily o podmanivém půvabu v čarovném stínu řas. Usměvavý a v pase trochu zaoblený muž s mírnou pleší měnil dámám šatníky a v módních přehlídkách stavěl nový oltář stylu odívání. – Ženy by měly mít něžná útlá ramena, klenutá ňadra, pás jako liána a zaoblené boky v sukních připomínajících koruny květů – hlásal prorok úchvatné krásy nad záhony rozvíjejících se něžných srdcí.

Já bych pána zjitřené fantazie a hlasatele ladných křivek těla pasoval do šlechtického stavu, aby získal i rytířské ostruhy dvorního matematika a ušlechtilého společníka princezny módy. Právě o ní jasnozřivě poznamenal – Móda spojuje dvě nálady, dva duchy: geometrii a jemnost. – A svůj postřeh dokázal umělecky vytvarovat a obhájit. Světový tisk pěl ódy uznání do bran pařížského salonu. A ženy odkládaly nenápadně časopisy a šly se projít síní, aby ve svitu zrcadla nemilosrdně zhodnotily své šaty a srovnaly je s módní kolekcí na stránkách Le Figaro.

Průvody žen nebraly konce. Mezi slavnými klientkami salonů ženské krásy se nesla zvučná jména: Marlene Dietrichová, Ingrid Bergmanová, Rita Hayworthová, monacká kněžna Grace Kelly a britská princezna Margaret se v chrámech módy neodolatelně zdobily, voněly a oblékaly.

V roce 1948 zvítězil v Čechách únor a lidové milice předváděly v ulicích své stejnokroje, ale v New Yorku hrála prim kolekce městské módy, v níž dámy především obdivovaly koktejlové šaty. A všechny je chtěly prvně jen vidět, pak vyzkoušet, zakoupit, ale hlavně navléci na sebe a nosit. A přitom okusit na vlastní kůži údiv a závist veřejnosti. Závist je přece taky forma chvály a někdy nejupřímnější forma uznání.

Za devět let ženy v koktejlkách zaslzely. Král módy se nešťastně zamiloval, pro lásku trpěl muka a podstoupil i radikální dietu. Odjel do lázní Montecatini a urputně cvičil. Křehké srdce nápor pohybu a úbytek stravy nevydrželo. – Měl jsi držet basu radši s námi – říkali pánové v chrámech piva kolem Prahy, žoviálně se usmívali a užívali si loků nápojů se smetanově bílou čepicí místo krejčíky doporučovaného hubnutí a pití pramenité vody, přátelé půvabu a vůně šarmantní módy, ani příště nepůjdeme do hospody, cílová páska se třepotá u brány obchodního domu Christian Dior.

JAN SCHWARZ