Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

O rozporuplném životě menšin a naději jménem internet

Málokterá debata vyvolá u kteréhokoliv národa rozporuplnější vášně, než jako je tomu u tématu soužití většinového etnika s menšinovým. Nedávno mě ale překvapilo, že i menšinové národy mají dilemata snad ještě horší než velká etnika.

21.11.2008
SDÍLEJ:

Foto:

Základním je: co dnes s menšinovým jazykem, co s informacemi, které potřebuje jen těch několik tisíc nebo set tisíc lidí, kteří navíc umějí většinový jazyk a ekonomiky se neobejdou bez zapojení do „velkého světa“ státu. Nešlo o jednu konkrétní příhodu, která by problém pojmenovala, spíš osouběh vícerých. Nedávno jsem v Americe viděl zástupce třetí, čtvrté generace Čechů bez znalosti jazyka.

V Belgii zase spatřil mladou generaci vzdělaných Vlámů i Valonů, kteří umějí oba jazyky a necítí žádnou touhu se národně vymezovat. Cítí se Evropany. Anakonec jsem navštívil malou českou komunitu v rumunském Banátu. Žije tam téměř dvě stě let a udržuje si tradice životního stylu našich předků, což jim usnadňuje relativní izolace v horách a prozatím stále viditelná chudoba tamního venkova.

Malá česká komunita si tam s pomocí české vlády udržuje tradice, ale nejmladší generace nesdílí ideály rodičů, nezakládá si už tolik na svém češství. Nese na tom vinu nedostatek vzdělávání, informovanosti?Má menšina povinnost držet národní prapor v zahraničí? Nebo jen někdy, když je to bez práce?

„Základním problémem, který každá menšina má, je, kolik energie vloží do aktivit uvnitř své vlastní komunity a kolik jí investuje ven. Kdyby se to mělo říct z hlediska médií: zda bude chtít mít rádio nebo televizi o životě malé komunity v jejím jazyce a jen pro ni, nebo naopak bude chtít vysílat o malé komunitě celostátně ve většinovém jazyku, tak trochu ji otevřít světu,“ řekl mi kamarád, který se specializuje na menšiny.

Většina je radši, když menšina zvolí druhý přístup: méně peněz to stojí a prospěch z toho mávíc lidí. Jenže jen ten první přístup dokáže udržet unikátní tradice menšiny, její kulturní kořeny. Je nutná kombinace obou přístupů, ale zatím to nikdo moc neumí ideálně propojit. Existuje jedna cesta, relativně levná a do budoucna perspektivní: internet. Přesun tradic, originálních znalostí anávyků menšin se může umístit tam, a tím se dají oživovat v běžném životě. Ani v budoucnu se ale menšiny neobejdou bez nadšenců, kteří se budou zdarma, bez nároků na slávu, starat o komunitu, udržovat její „menšinové“ zvyky.

MILAN FRIDRICH

21.11.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Jiří Drahoš v prezidentském vlaku
1 33

Kandidáti prošli vlakem. Pro mě je to pohádka, řekl Horáček

Předseda Pirátů Ivan Bartoš (upostřed) převzal v jednacím sálu Sněmovny osvědčení o zvolení poslancem před jednáním Poslanecké sněmovny 20. listopadu v Praze. Osvědčení nově zvoleným poslancům předával za Státní volební komisi Václav Henych (vlevo)
2 11

On-line: Poprvé se schází noví poslanci. Vondráček z ANO bude předsedou

AKTUALIZOVÁNO

Jana Novotná dohrála svůj životní zápas. Zemřela v pouhých 49 letech

/VIDEO, FOTOGALERIE, ANKETA/ V nedožitých padesáti letech zesnula po těžké nemoci tenistka Jana Novotná, wimbledonská vítězka z roku 1998. Na bývalou světovou dvojku vzpomínají tenisové legendy.

Lukáš Nečesaný je nevinen, rozhodl nový senát

Lukáš Nečesaný (25) není pachatelem pokusu o vraždu kadeřnice, který se stal před čtyřmi lety v Hořicích. Dnes o tom rozhodl senát Krajského soudu v Hradci Králové.

Zemřel Charles Manson. Psychopat, co před půlstoletím ubodal těhotnou ženu

/VIDEO/ V požehnaných 83 letech umřela v neděli zrůda, která během srpnových dnů roku 1969 povraždila sedm obětí včetně těhotné herečky Sharon Tateové, manželky slavného režiséra Romana Polanského. Psychopatický Charles Manson si odpykával doživotní trest v kalifornské věznici Corcoran. Krom jiného jej neslavně proslavila svastika vytetovaná na čele.  

Aero dokončilo nový typ legendárního letounu Albatros

Český výrobce letadel Aero Vodochody má nakročeno k tomu, aby mohl od příštího roku začít dodávat zákazníkům remotorizaci stávajících letounů L-39 Albatros. Letovými a pozemními zkouškami byla pak úspěšně dokončena vývojová fáze projektu L-39CW s motorem FJ44-4M od výrobce Williams International a s novou avionikou. Společnost o tom dnes informovala ve své tiskové zprávě.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT