Ještě dalšího zahraničního hosta má však v pátek festival Divadlo. Mezi umělci z České republiky a Slovenska ale jako by hranice dodnes v podstatě neexistovaly – tak široké a přátelské kontakty naštěstí trvají mezi našimi národy. Slovenské národní divadlo z Bratislavy uvede o páteční sedmnácté hodině v sále plzeňského Pekla inscenaci Hollyroth autora a režiséra Rastislava Balleka. „Diváci uvidí dva interprety, herce a dýdžeje, kteří budou hrát podle not starého zapomenutého básníka. Je to divadlo, které chce být esencí divadelnosti,“ říká o tomto titulu Ballek.

Slovenské národní divadlo s inscenací Hallyroth

Hollyroth připomíná osobnost slovenského klasika, katolického kněze a literáta Jána Hollého a už název obsahuje i jméno jediného hereckého protagonisty – Roberta Rotha. „Je to živé představení v mrtvém jazyku. Doporučuji přijít minimálně ze zvědavosti,“ zve na bratislavskou inscenaci sám herec. A potvrzuje slova o stálé spolupráci českých a slovenských umělců. „Můj vztah k českému divadlu je více než přátelský. Je to bratrství, jež v roce 1993 nezaniklo,“ zdůrazňuje.

Shakespeare z Ostravy, Čechov z Kladna

Dvě české inscenace, které netradičně uchopily světovou klasiku, nabídnou v pátek na festivalu Divadlo Petra Bezruče a Městské divadlo Kladno. Ostravští zahrají od 13 hodin v plzeňském Divadle Alfa tragédii Williama Shakespeara Romeo a Julie a Kladenští od 20 hodin na scéně Komorního divadla Čechovova Racka. Oba tituly nastudovali mladí režiséři – Anna Petrželková a Daniel Špinar.

Led na festivalu Divadlo zkouší plzeňské diváky

Uvedl, nebo neuvedl ředitel Národního divadla v Budapešti na scénu pornografii? O tom se mluvilo dokonce v maďarském parlamentu a bude se o tom mluvit možná i v Plzni. Dramatizaci fantaskního románu Led od současného ruského autora Vladimíra Sokorina v nastudování režiséra Kornéla Mundruczó přivezlo totiž budapešťské národní divadlo na plzeňský festival Divadlo. Tady inscenaci uvádí ve čtvrtek a v pátek večer na jevišti plzeňského Velkého divadla. A oním maďarským ředitelem, který musel Led – a tím vlastně i svůj post obhájit – nebyl nikdo jiný než Róbert Alföldi. Ten v minulé sezoně v Plzni nastudoval proslulou Verdiho operu Rigoletto, která právě tuto neděli plzeňský mezinárodní festival Divadlo slavnostně uzavře.

„Velkým a možná i kontroverzním zážitkem se stane hostování budapešťského národního divadla Nemzeti Színház s inscenací Led,“ slibuje vedoucí dramaturgické rady festivalu Kamila Černá a upozorňuje, že představení je přístupné až od 18 let. „Inscenace je o podivném bratrstvu vyvolených v současné Moskvě a předvádí s neobvyklou otevřeností řadu erotických a násilných scén. Ty ale nepůsobí samoúčelně, nýbrž odkazují na obskurnost soudobé ruské reality a skládají se v groteskní podobenství o hledání smyslu života v zemi, jejíž historie ani současnost mnohdy smysl nedává,“ popisuje svůj pohled na kontroverzní Led.


Kornél Mundruczó: Divadlo je společenský zážitek s možností katarze

Kdo je Kornél Mundruczó, režisér inscenace Led, kterou přiváží Národní divadlo z Budapešti na plzeňský festival Divadlo? Je mimo jiné hvězdou současné maďarské kinematografie a režisérem filmů oceněných v Locarnu i Cannes – Šťastných dnů, Johanky, Delty a Projektu Frankenstein. Co však může divadelní publikum očekávat od jeho Ledu?

Čím je vaše představení unikátní, zajímavé? Proč by je diváci měli vidět?

Scénář Vladimíra Sorokina není úplně obvyklý. V příběhu dochází k mnoha extrémním situacím, což může diváky přimět k tomu, aby se zamysleli nad jinou perspektivou svého vlastního běžného života a nad jeho určitými aspekty.

Co pro vás znamená divadlo jako způsob uměleckého vyjádření? Proč by lidé měli chodit do divadel?

Divadlo je zároveň diskuzí názorů a komunikací s divákem. Je to pro mě vlastně takový společenský zážitek s možností katarze.