Herecké legendě, která se do mezinárodního diváckého i kritického povědomí zapsala právě rolemi ve Fassbinderových autorských projektech, předal ocenění ministr kultury Václav Riedlbauch. „Je trochu zvláštní být nedávno ještě mladá a najednou dostat cenu za celoživotní dílo. Ale i stará jabloň může mít jablka. Jinými slovy - já ještě nekončím," uvedla Hana Schygulla. Herci jsou podle ní něco jako děti, které si se svými rolemi, které s nimi zrají, hrají po celý život.


Hana Schygulla na slavnostním zahájení zazpívala

„Mým cílem jsou teď charakterní postavy, jimiž chci předat to, co jsem prožila a jak jsem vyzrála," dodala herečka. Je jí trochu líto, že na podzim svého života nemůže být se svým objevitelem Fassbinderem, s nímž natočila polovinu z jeho padesáti filmů. S hosty slavnostního zahájení Febiofestu se rozloučila úryvkem z písně Bertolda Brechta.

Oceněnou Hannu Schygullu čekají další role

Prvním umělcem, jehož snímky zařadili organizátoři pražského Febiofestu do programu Kina osobností, je slavná německá herečka Hanna Schygulla.

Dramaturgové vybrali snímky, v nichž hrála pod vedením režisérů Reinera Wernera Fassbindera, Volkera Schlöndorffa a Fatiha Akina. Při zahájení přehlídky převzala 66letá Schygullová čestnou cenu Kristián za celoživotní přínos světové kinematografii. Na setkání s novináři vysvětlovala, proč při přebírání ocenění zpívala.

„Byl to už můj dětský sen, zpívat. Tak jsem jako dítě ráda vysedávala u radiopřijímače a získala vztah ke zpěvu. Když mi bylo padesát, rozhodla jsem se svůj sen realizovat, i když jsem v mládí neměla čas ani chuť zpěv studovat. Nedokončila jsem nakonec ani své herecké vzdělání," podotkla.

Když Schygulla přebírala cenu Febiofestu a začátkem roku i čestnou cenu Berlinale, obě za celoživotní přínos kinematografii, upozornila, že ještě nekončí. „Právě čtu scénář o matce, která řeší vztah se svou dospělou dcerou. Mám nabídku do jedné latinskoamerické produkce, která by se měla točit v Peru. Režisér Alexander Sakurov mi slíbil, že mě obsadí do větší role, než byla ta v jeho Faustovi," řekla herečka ČTK. Ani pro jednu možnost se však zatím nerozhodla.

„Co vím ale určitě, je to, že nebudu sedět a čekat, až mě někdo osloví, chci hrát třeba i v krátkých filmech a také je sama natáčet," dodala.

Schygulla studovala v 60. letech v Mnichově germanistiku a románské jazyky s úmyslem věnovat se pedagogice. Vedle toho se vzdělávala v hereckém studiu, kde potkala Fassbindera. Především v jeho projektech pak ztělesnila vesměs ženy rozporuplných charakterů a nepříliš šťastných osudů a získala za ně řadu prestižních cen. Letos v únoru ji ocenilo za celoživotní dílo prestižní Berlinale.

Schygulla byla v roce 1970 hostem karlovarského festivalu. V zahraničí dvakrát spolupracovala s režisérem Vojtěchem Jasným. V polovině 90. let byla v Česku při natáčení poetického filmu Ivana Fíly Lea. Vytvořila v něm klíčovou roli překladatelky, která odhalí literární talent u nešťastně provdané dívky (Lenka Vlasáková).

„Na Prahu si chci udělat čas až po svém oficiálním programu na Febiofestu. Nerada bych ovšem šla do ulic s tím množstvím turistů. Davy lidí totiž charakter města znehodnotí," uvedla. O to víc se na soukromou část svého pobytu těší.

Schygulla účinkovala i v různých amerických produkcích (Delta Force, Znovu po smrti).

Sherry Hormann přivezla příběh podle skutečnosti, Květ pouště

Zahajovací večer přehlídky, která do 2. dubna v Praze uvede na 438 představeních 184 filmů z 57 zemí, nabídl další tři zahajovací projekce. Americko-německá režisérka Sherry Hormann osobně představila snímek Květ pouště. Zachytila v něm osud topmodelky přelomu 80. a 90. let Waris Dirie, která jako třináctiletá uprchla z rodného Somálska do Londýna a svět upozornila na stále aktuální problém ženské obřízky.

Režisérka Sherry Hormann představila Květ pouště

Stále aktuálnímu palčivému problému ženské obřízky se věnuje film Květ pouště, který získal loni v San Sebastianu cenu diváků. Americko-německá režisérka Sherry Hormann ho představila na jedné ze zahajovacích projekcí pražského Febiofestu, pak o něm hovořila s novináři. Snímek uvedla společnost Cinemart do českých kin právě tento týden ve čtyřech kopiích a na nosiči DVD; má se promítat v 15 sálech.

„Měl premiéru v Benátkách, pak vstoupil do distribuce v Německu, kde přilákal do kin spoustu mladých lidí. Oslovili jsme tak diváky, kteří nemají o ženské obřízce informace. Promítal se už ve dvou desítkách zemí. Pochopila jsem, proč Waris Dirie, která byla předlohou hlavní hrdinky, po mně chtěla, aby měl i humornou stránku, což při takovém tématu není jednoduché," řekla režisérka.

Film nemohla točit v Somálsku, kde zuří občanská válka. Vznikal proto v Džibuti, kam zamíří znova už v dubnu a promítne ho na místech, kde natáčela. „Vzpomínám si na projekci v Marrákeši pro 1500 lidí, kdy muslimové uprostřed filmu vstávali a tleskali," dodala Hormannová.

Film, jehož podkladem byl stejnojmenný knižní bestseller, zachycuje osud proslulé módní celebrity přelomu 80. a 90. let Waris Dirie. Ve 13 letech uprchla z rodného Somálska, aby se vyhnula nucenému sňatku. V Londýně si jí za pokladnou jídelny všiml módní fotograf. Kariéru však nečekaně ukončila ještě na vrcholu, když v jednom z rozhovorů prozradila, že jako pětiletá musela podstoupit ženskou obřízku. Brzy nato se stala velvyslankyní Spojených národů a bojovnicí za ženská práva.

Britsko-německo-rakouská koprodukce Květ pouště je druhým snímkem Hormann natočeným v angličtině. Do hlavní role obsadila Liyu Kebede z Etiopie. „Londýnská castingová agentura nám vyhledávala ženy v USA, v Evropě i v Africe. Celkem nám nabídla 3000 kandidátek. Já jsem ale chtěla, aby hrdinka skutečně vypadala jako Somálka. Už jsem to vzdávala, když jsme dostali záběry s touto herečkou, která měla navíc i zkušenost modelky," řekla režisérka ČTK.

Natáčení prý bylo složité. Točili v prostředí, kde lidé nikdy neviděli filmovou kameru. Navíc téma ženské obřízky je v Džibuti stále ožehavé, i když je tam oficiálně zakázána. Při scéně na tržišti využili sedm stovek komparzistů, kteří po nich nakonec začali házet kameny.

„Na druhé straně jsme měli úžasné zážitky z pouště z natáčení s nomády, kteří byli velice vstřícní," podotkla Hormann. K natáčení scény obřízky se jim podařilo získat ženu, která tyto zásahy 40 let prováděla. „Stavěla se k tomu ochotně, jakoby chtěla splatit dluh," dodala.



Tradiční Ceny Jaromila Jireše

Před projekcí dokumentu Olgy Špátové o architektovi Janu Kaplickém Oko nad Prahou byly předány Ceny Jaromila Jireše. Asociace režisérů a scenáristů jí každoročně odměňuje podporu vzniku a šíření nekomerčních tvůrčích počinů. Letos ji udělila společnosti La Fabrika Richarda Balouse jakožto donátora multikulturního zařízení a projekcí nekomerčních filmových děl a také uskupení OSA 9. Jde o artová pražská kina Aero, Evald, Mat a Světozor spojená tramvajovou linkou číslo 9.

Čtvrtou zahajovací projekcí byl americko-italský snímek Všichni jsou v pohodě, ve kterém hraje Robert De Niro vedle Drew Barrymore, Kate Beckinsale a Sama Rockwella. Distribuční společnost Falcon ho do kin uvede od 1. dubna.



Výstava Roman Polanski - herec a režisér

Už před oficiálním zahájením Febiofestu byla v multikině Cinestar Anděl otevřena výstava fotografií nazvaná Roman Polanski - herec a režisér. Představuje ho snímky z jeho filmů i samotného natáčení, tedy nejen v roli režiséra, ale i herce. Unikátní kolekce pochází z jeho zdrojů a z archivů jeho přátel včetně Andrzeje Wajdy a dalších filmařů. Zájemci si mohou prohlédnout například fotografie z natáčení filmů Čínská čtvrť, Rosemary má děťátko, Nůž ve vodě, Tess, Pianista i nejnovějšího projektu The Ghost Writer. Před sedmi lety byl Polanski hostem Febiofestu a převzal cenu Kristián. Do Prahy výstava přijela z Berlinale, pro které ji připravilo Muzeum kinematografie v Lodži. Polský institut do Prahy přiveze i druhou její část, která obsahuje plakáty.

Na zahajovací party v prostorách Rudolfina doprovodila snímek Květ pouště módní přehlídka návrháře Pavla Jevuly, který často pracuje s netradičními materiály. Dříve už vytvořil například byrokratické šaty z kancelářských sponek, technické šaty z plastu či romantické papírové róby ve stylu „haute couture". Při tvorbě modelů ke Květu pouště pracoval s filmovým pásem.



Předsedou poroty je dirigent Pešek

I letos na festivalu soutěží vybrané debuty či druhé snímky evropských režisérů. Zhodnotí je 33členná laická porota, jejímž čestným předsedou je dirigent Libor Pešek.

Festival Febiofest zakončí v Praze 2. dubna americká politická satira Muži, co zírají na kozy, v níž si zahráli George Clooney, Jeff Bridges, Ewan McGregor a Kevin Spacey. Současně budou předány ceny české kritiky Kristián za rok 2009 tvůrcům nejlepšího hraného, dokumentárního a animovaného filmu. Kristiána za celoživotní přínos světové kinematografii převezme švýcarský herec Bruno Ganz.

Během dubna se festival rozjede mimo Prahu a zaplní kina v Hradci Králové, Pardubicích, Liberci, Brně, Olomouci a Ostravě. Zahajovacím snímkem bude nový projekt Alice Nellis nazvaný Mamas&Papas. Samostatně se Febiofest uskuteční v osmi slovenských městech.