V hereckých cenách bodovali mladá německá herečka Stine F. Christensenová za výkon v dramatu Neviditelná a Američan David Morse, kterého obsadil Martin Donovan do svého debutu Spoluautor.

Sympatický osmapadesátiletý herec, častý představitel uniformovaných tvrdých mužů (Zelená míle, Skála, Smrt čeká všude) překvapil něčím, co tu nebývá zvykem: po čtvrteční návštěvě festivalu odletěl zpět do Ameriky a když zjistil, že vyhrál cenu, sedl na letadlo a do Varů se v sobotu večer vrátil, aby ji převzal osobně. „Všechna čest, od hvězdy takového formátu na to nejsme zvyklí. To je pro festival velká pocta,“ složil mu hold Marek Eben. Jako ponaučení by si to možná mohli vzít k srdci jiní, méně známí (například Stine F. Christensenová), kteří na ceremoniál nepřijeli.

Bodoval i slovenský režisér Martin Šulík, jehož Cigánu udělila porota zvláštní cenu s dotací 20 tisíc dolarů (340 tisíc korun) a představiteli hlavní role Jánu Mižigárovi zvláštní uznání.

Spolu s Johnem Turturrem, kterému připravili organizátoři výtečně sestřihané ohlédnutí za jeho rolemi a který dostal Cenu prezidenta festivalu, dodali slavnostnímu finále ten správný lesk.

Festival se letos obešel bez skandálů, zásadních technických prohřešků i extravagancí. Jeho nejzářivější hvězdou se stala hned zkraje britská herečka Judi Denchová, jejíž osobní šarm, otevřenost, smysl pro humor i ženský nadhled už nikdo další do konce festivalu nepřebil. Mimochodem, je téměř jisté, že bude hvězdou plátna dalšího ročníku - Zachariášovy znělky ji prý nadchly a měli už spolu první krátké sezení.

Vzpomínka na Světáky

John Malkovich, který se do Varů vrátil podruhé, mile překvapil módní pánskou kolekcí zvanou Technobohemian. I tím, že si jako manekýny vybral na exkluzivní noční přehlídku místo klasických modelů české herce. Diváci festivalu by nejspíš byli uvítali, kdyby přehlídka byla veřejná - kupříkladu na Mlýnské kolonádě, na výslovné Malkovichovo přání šlo však o uzavřenou komorní akci (již pořádal Moet) pro zvanou karlovarskou smetánku hodnou dané cenové kategorie modelů. Ostatně, Malkovich prý udělal ve Varech jisté obchodní dohody a odletěl s přehlídkou do Petrohradu…

Svým příslovečným humorem potěšil fanoušky i Jerzy Stuhr, který přijel už poněkolikáté, tentokrát s filmem Habemus papam (držme palce, aby se Morettiho svižného snímku ujal některý český distributor, dobrých komedií není v kinech nikdy dost).

Došlo i na české hvězdy. Společný triumf si tu užily protagonistky Podskalského filmu Světáci - Jiřina Jirásková, Iva Janžurová a Jiřina Bohdalová, které se po dvaačtyřiceti letech sešly znovu před kamerami a fotoaparáty, aby vzpomínaly na natáčení. A diváci jim za to děkovali mohutným aplausem. Příjemně neformální a vtipná byla živá hudba k projekci Trháku, který organizátoři vybrali jako poctu Ladislavu Smoljakovi. Úspěchu se těšila i výstava k letošnímu 80. výročí založení Barrandova, kterou vedení studia otevřelo v místní Galerii umění a která nabízí kostýmy, rekvizity a fotografie ze známých filmů (potrvá až do září).

Jediné, co festival trápí, je kapacita. Z dlouhých front u pokladen neodcházeli všichni uspokojeni a je zjevné, že zájem je větší než možnosti stávajících kinosálů. „Teď už není kam expandovat, snad jedině Lázně I.,“ potvrdil výkonný ředitel Kryštof Mucha. „Jednáme o tom, ale rekonstrukce této staré budovy potrvá asi ještě tři roky.“ Do hry se vrátilo i letní kino, na zahajovací projekci přišlo navzdory velkému chladu 1200 lidí, Nickyho rodinu - vítězný divácký film - na zakončení jich tu vidělo ještě víc. Pravidelné projekce každý den by možná kapacitě festivalu také pomohly.

Stále se také vleče soud o vlastnictví Thermalu, který nyní patří státu, ale jeví o něj zájem i někteří soukromí majitelé. „Festivalu by jednoznačně pomohlo, kdyby zůstal v rukou státu,“ míní Jiří Bartoška. „Pro festival je to záruka, že tu bude mít nadále své zázemí. Bylo by ovšem třeba, aby do zvolna chátrajícího hotelu s přilehlým komplexem včetně bazénu vložil stát jisté investice, Thermal je nezbytně potřebuje. “

John Malkovich na módním molu

David Švehlík jako dokonalý lázeňský švihák v šedém obleku a bílých vyšších botách, Pavel Liška v nezapomenutelném pyžámkovém tričku s kolečky a banánem v ruce, Vojtěch Kotek v ležérním obleku vyhlížející jako student, jenž se cestou do školy zatoulal k baru či Aleš Najbrt coby antimanekýn s bříškem v červené haleně - takto originálně vypadala přehlídka, kterou nabídl vybrané společnosti ve Varech John Malkovich.

„Móda mě zajímala odjakživa. Hodně jsem pracoval s návrháři a byl jsem manekýnem značek jako je Prada a jiné,“ řekl Festivalovému deníku herec, který vystudoval kostýmní výtvarnictví a jemuž nejde v módě o úspěch, ale o sebevyjádření. Název Technobohemian podle něj spojuje dva styly moderního způsobu života. Odpolední generálce přihlížel Malkovich v kravatě s impresionistickými kopretinami sedě na červeném sametovém sofa a věřte nebo ne, bylo zvláštní vidět slavného padoucha z Con Air, kterak tu dolaďuje módní detaily.

Čeští herci si ojedinělou exhibici za doprovodu francouzských písní zjevně užívali. „Byla to zábava. Ten bílý oblek bych bral,“ prozradil po přehlídce Vojtěch Kotek. Pobaven byl i Pavel Liška. „Některé modely nejsou špatné, tričko s kolečky bylo ovšem nejlepší. Obávám se ale, že si je zase pan Malkovich odveze zpátky,“ smál se. Spolu s nimi se na podiu ukázali také Václav Neužil, Pavel Gajdoš či Marek Adamczyk, kterého jsme mohli vidět jako jednoho z nerozvážných mladíků ve filmu Lidice.

SOUTĚŽ CELOVEČERNÍCH HRANÝCH FILMŮ:


Velká cena Křišťálový glóbus pro nejlepší film

Restaurátor (Boker Tov, Adon Fidelman); Izrael, 2010
Režie: Joseph Madmony


Zvláštní cena poroty

Cigán; Slovensko/ČR, 2011
Režie: Martin Šulík


Cena za režii

Pascal Rabaté za film Prázdniny u moře (Holidays by the Sea); Francie, 2011

Cena za nejlepší ženský herecký výkon

Stine Fischerová Christensenová za roli ve filmu Neviditelná (Die Unsichtbare); Německo, 2011
Režie: Christian Schwochow


Cena za nejlepší mužský herecký výkon

David Morse za roli ve filmu Spoluautor (Collaborator); Kanada, USA, 2010
Režie: Martin Donovan


Zvláštní uznání:

Ján Mižigár za roli ve filmu Cigán; Slovensko/ČR, 2011
Režie: Martin Šulík

Jocelyn Pooková za hudbu ve filmu Pokoj 304 (Værelse 304); Dánsko/Chorvatsko, 2011
Režie: Birgitte Stærmoseová

SOUTĚŽ NA VÝCHOD OD ZÁPADU:


Hlavní cena

Punk's Not Dead (Pankot ne e mrtov); Makedonie/Srbsko, 2011
Režie: Vladimir Blaževski


Zvláštní uznání

Generation P (Generation P); Rusko/USA, 2011
Režie: Victor Ginzburg

SOUTĚŽ DOKUMENTÁRNÍCH FILMŮ:


Cena za nejlepší dokumentární film (nad 30 minut)

Dobrý život (Det gode liv); Dánsko, 2010
Režie: Eva Mulvadová


Cena za nejlepší dokumentární film (do 30 minut)

Deklarace nesmrtelnosti (Deklaracja nieśmiertelności); Polsko, 2010
Režie: Marcin Koszałka

SOUTĚŽ FÓRA NEZÁVISLÝCH:


Cena Nezávislá kamera

Sunflower Hour (Sunflower Hour); Kanada, 2011
Režie: Aaron Houston

DALŠÍ CENY UDĚLENÉ NA FESTIVALU:

Cena za mimořádný umělecký přínos světové kinematografii

Judi Denchová, Velká Británie

Cena prezidenta MFF Karlovy Vary

Goran Bregović, Francie/Bosna a Hercegovina
John Turturro, USA

Divácká cena deníku Právo

Nickyho rodina; Slovensko/ČR, 2011
Režie: Matej Mináč

NESTATUTÁRNÍ CENY:


Cena mezinárodní filmové kritiky (FIPRESCI)

Spoluautor (Collaborator); USA, 2011
Režie: Martin Donovan


Cena ekumenické poroty

Neviditelná (Die Unsichtbare); Německo, 2011
Režie: Christian Schwochow


Zvláštní uznání

Romeo 11 (Roméo Onze); Kanada, 2011
Režie: Ivan Grbovic


Cena Dona Quijota (Mezinárodní federace filmových klubů FICC)

Cigán; Slovensko/ČR, 2011
Režie: Martin Šulík


Zvláštní uznání

Lollipop Monster (Lollipop Monster); Německo, 2011
Režie: Ziska Riemannová


Cena NETPAC


Tenkrát v Anatolii (Bir Zamanlar Anadolu'da); Turecko/Bosna a Hercegovina, 2010
Režie: Nuri Bilge Ceylan


Cena Fedeora

Marijiny (Marijine); Chorvatsko, 2011
Režie: Željka Suková

Europa Cinemas Label

Cigán; Slovensko/ČR, 2011
Režie: Martin Šulík