To si takhle jednou sedli ke stolu dva kámoši ze střední a řekli si, že založí studio. Jmenovali se Peter Lord a David Sproxton, chtěli si hrát a dělat animované filmy po svém. Stěží asi tušili, že se u panáka skotské právě rodí nejslavnější britské studio. Je to už padesát let, kdy v Bristolu spatřilo světlo světa Studio Aardman. Jméno prý převzali od jedné z prvních postaviček svých krátkých zkušebních příběhů.

Dobrodružství mezi štětci a barvami

Ta také dala impuls k pravidelným pásmům pro televizní obrazovku. Jako první se do světa rozběhli hlinění panáčci v kolekci krátkých etud The amazing adventures of Morph. Zažívali dobrodružství mezi reálnými šuplíky, dřevěnými krabicemi, plechovkami akrylových barev, štětci či komiksovými časopisy a tichým společníkem (či spíše pozorovatelem) byl jeden z jejich autorů a spolutvůrců ve studiu.

Jiřina Pěčová se podílela i na sérii s populárním Fíkem
Začal festival Anifilm. Nabídne filmový smích i vzácné hosty

Od roku 1985 se stal výraznou posilou studia Nick Park, v jehož hlavě se zrodili například Wallace a Gromit nebo Slepičí úlet. Úspěch prvních dvou plastelínových hrdinů byl založen na protikladné dvojici, kde poněkud nepraktického starého mládence pravidelně vytahuje z průšvihu sečtělý a nápaditý pes Gromit. Záliba ve zvířecím světě a přenášení lidských vlastností a schopností na jeho nejrůznější zástupce se stala jedním z typických prvků aardmanovských příběhů.

Otázky chleba, smrti i útěku

Wallace a Gromit sklízeli mimořádný úspěch a nejen u diváků. Snímek O chloupek z roku 1996 zaujal americké akademiky a vyhrál Oscara za nejlepší animovaný film. Zábavné duo se dočkalo různých pokračování - zvládalo trable s nesprávnými kalhotami, trápilo se nad úžasnými vynálezy, řešilo otázku chleba a smrti, proklelo vlkodlaka…

Hitem roku 2000 se u Aardmanů stal Slepičí úlet, u nějž spojil Park síly s Peterem Lordem. Jejich slepičí farma se na první pohled moc nelišila od jiných "výroben" vajec. Až na to, že v jejích kurnících za ostnatým drátem plál odbojný duch. Rocky, Ginger a další opeření vězni odmítli nadále snášet frustrující úděl "velkoproducentů" vajec, který v lepším případě končí na syčící pánvi nebo v bublajícím hrnci. A tak zosnují útěk, jenž si nezadá s obdobnou akcí slavných hrdinů hraného Velkého útěku - Steva McQueena, Jamese Garnera a Richarda Attenborougha. Ostatně autoři od Aardmanů tuto inspiraci nijak nezastírali.

Ovčí Supermanka

Hlavním tvůrčím principem studia se stal spontánní rozhovor nebo monolog nahraný v reálném prostředí a zapojený posléze do animovaného příběhu, který měl často úplně jiné kulisy. I z toho těžili autoři svůj originální humor. Není divu, že zkraje psali kritici o jejich filmech jako o „rozhlasové reportáži s ilustrovanými figurkami“.

Zoe Sandana a Sam Worthington v Avataru 2
Avatar se vrací. Dechberoucí svět modrých bytostí dorazí do kin v prosinci

Zvířata byla častými hrdiny filmů, přebírala lidské vlastnosti, a zároveň vystupovala proti nesmyslným či škodlivým projevům civilizace. Také proto se hrdinové od Aardmanů těšili zájmu nejen dětských, ale i dospělých diváků. Třeba v krátkém filmu Nicka Parka Mezi námi zvířaty (1989) natočeném tzv. fázovanou „clay animation“, kde debatují šelmy, plazi i ptáci v ZOO s hlubokou vážností o svých problémech. Byli dojemní i zábavní, hotový poprask v kinech i televizi ale způsobila až Ovečka Shawn. Dobrodružná solitérka, která si v každé situaci ví rady a nebojí se vybočit ze stáda.

Klipy pro hvězdy

Ze studia se stala renomovaná společnost, která ustála všechny nepřízně doby, včetně požáru v roce 2005, jenž zničil část jejích skladů s rekvizitami. A tak není celkem divu, že si ji v roce 2007 vyhlédli jiní mistři - šéfové od Sony. Když padla ta správná slova: „Přineste nápady, my vám je zaplatíme,“ společnosti se dohodly. Od té doby fungují tvůrci a animátoři ze studia Aardman pod hlavičkou Sony a podílejí se i na projektech dalších tvůrců. Významnou součástí produkce jsou hudební klipy, jež sklízejí ceny, například k písni Petera Gabriela Sledgehammer (proměnil devět z deseti nominací MTV), ke skladbě Daddy od Cold Play nebo songu Niny Simone Moje dítě se o mě prostě stará.

Pokud se chcete přesvědčit, že magie jejich filmů stále funguje, vydejte se o víkendu do Liberce a dejte si osmdesát minut úlevného smíchu a radosti z neutuchajících nápadů. Festival Anifilm letos zařadil do svého programu i nestárnoucí Slepičí úlet.