Možná ho právě našel v animovaném krysákovi od konkurentů, který je aktuálně oblíbenějším hlodavcem než Mickey Mouse. Ve filmu Ratatouille ze studia Pixar. Americká premiéra sice Ratatouille čeká až 29. června a do českých kin vstoupí až po prázdninách, konkrétně 13. září, přesto už si američtí kritici nemohou vynachválit hrdiny, dokonalou animaci i humor.

 

Pařížský krysák Remy je roztomilý a vyhlášený gurmet, který si z odpadků vybírá vždycky ty největší delikatesy a touží se stát nejlepším šéfkuchařem. Odtud také název: Ratatouille je francouzské zeleninové jídlo a zároveň začíná písmeny rat, anglicky krysa.

Jenže tu by v kuchyni zákazníci asi rádi neviděli, a tak se Remy spojí s kuchtíkem Linguinim. Ten sice kuchařským uměním příliš neoplývá, ale zato může Remyho do vyhlášené pařížské restaurace dostat.

 

Hlavním tvůrcem nového animovaného hitu je Brad Bird, který stojí za úspěšnými Úžasňákovými, filmy Hledá se Nemo, Příšerky s.r.o či Příběh hraček. Převzal práci na scénáři a režii snímku po českém rodákovi Janu Pinkavovi, který podle Wikipedie celý námět vymyslel.

Film má ještě před premiérou, přesto se už potýká s neschopností Američanů název vyslovit. Z toho si ale Bird nic nedělá. "Zkoušeli jsme vymyslet jiný název, ale žádný nebyl tak dobrý jako Ratatouille," řekl agentuře AP. "Je jednoslovný, je francouzský, je o jídle a má slovo krysa v názvu."

 

Protože nejlepším způsobem, jak poznat krysy, je strávit s nimi nějaký čas, byly prý kanceláře v Pixaru zaplaveny klecemi se zvědavými zvířaty. Studio má za sebou jen sedm filmů -všechny se ale staly hity, které milují děti i dospělí.

Byli to právě oni, kdo odstartoval trend animovaných snímků jako rodinné podívané pro všechny věkové kategorie. "Jestli někde na webu najdu, že to je dětský film, tak jim řeknu, aby to okamžitě stáhli! Děti jsou jen jednou částí našeho publika," vzkazuje Bird.

 

Ratatouille mohl být prvním filmem bez Disneyho; smlouva o jejich spolupráci vypršela po Autech. Nestalo se a Disney si nenechal ujít příležitost. K filmu chystá obrovskou merchandisingovou kampaň zaměřenou nejen na děti. Nabídne samozřejmě figurky a trička, ale i nádobí, a uvažuje dokonce o licencích pro restaurace.

Ať už k další spolupráci dojde, nebo ne, Pixar se prý zříká ždímání popularity animovaných hrdinů dalšími a dalšími pokračováními. "Pokračování nejsou součástí obchodního plánu Pixaru. Jde nám o to, aby měli tvůrci pocit, že se vyvíjejí dál," tvrdí Bird.