Zatímco „Marty“ se dotýkal kyberšikany a jejích dopadů na nezkušené uživatele sítí, „Anna“ je příběhem dívky, jež vzdáleně připomíná hrdinky Klusákova dokumentu V síti. S tím rozdílem, že se tady nic neinscenuje, nelíčí, „co by kdyby“, tady se to zkrátka stane.

Alespoň podle scénáře Lucie Kryzové (podílela se mimo jiné na scénáři k filmu Abstinent), která má ambice příběh dovyprávět, ukázat, co (může) ještě přijít po tom, kdy se vše zdánlivě uzavře.

Zdroj: Youtube

Zápletka začíná během rodinné jízdy autem, kdy patnáctiletá Nina náhodně objeví v otcově mobilu fotografii polonahé dívky, prakticky své vrstevnice.

Na přímé otázky o něco později odpovídá táta vyhýbavě, a tak probudí dceřinu zvědavost. Začne po neznámé zrzce pátrat a zjistí, že jde o sledovanou influencerku s provokativními obsahy videí, jež shodou okolností před pár dny úplně zmizela z internetu. To je s ohledem na předchozí intenzivní aktivity na TikToku, Instagramu i dalších dívčiných profilech přinejmenším podivné, proto Nina pátrá dál.

Režisér Pavel Soukup natočil úspěšný český webseriál #martyisdead. Teď chystá další internetovou minisérii s názvem #annaismissing
Temná i světlá místa internetu. Z kauz mě mrazí ještě teď, říká režisér Soukup

Spolu s ní postupně odhalujeme nejen touhy a neutěšené soukromí Anny, žijící se sobeckou matkou, ale také zdánlivě fungující, a přesto skrytě drhnoucí rodinné zázemí pátrající hrdinky. A zjišťujeme, že mají obě vlastně leccos společného, byť každá v jiné míře a podobě.

Obě jsou zranitelné, řeší zjitřenost a zmatky svého věku, pociťují osamělost, doma ale narážejí na nedostatek komunikace, pohodlný egoismus a neochotu naslouchat. V případě Anny je to i touha po zviditelnění a lásce, které se jí doma nedostává (neboť matka s ní spíše žensky soupeří) a s níž ještě neumí zacházet, proto ji naivně spatřuje v erotickém zájmu starších mužů sledujících její videa…

Digitální stopy

První půle vyprávění má dynamické a napínavé tempo, na scénu vstupují kromě dívek a jejich rodičů i další postavy, například Ninina genderově nevyhraněná kamarádka/kamarád nebo záhadný mladík objevující žasnoucí Nině v hlubinách sítí uvázlé fragmenty o zmizelé Anně.

Je to jedno z témat, které tvůrci akcentují – existenci videí, fotografií, útržků debat či monologů, zkrátka „digitální stopy“, jež za sebou na internetu zanecháváme a jež mohou někdy pomoci, jindy páchat paseku. Neboť co jednou do sítí vložíme, to tam i po zdánlivém „delete“ jednou provždy zůstane. Což se týká i na první pohled nevinného rodičovského nadužívání sítí a sdílení privátních rodinných zážitků, momentek či popisů, které je označováno termínem sharenting a jejichž dosah občas podceňujeme.

Marek Němec a Viktorie VítováMarek Němec a Viktorie VítováZdroj: se svolením Aerofilms

Zamýšlejí se také nad lehkomyslností dnešních internetových „lolitek“, jež zkušeně dráždí starší pány a občas ničí jejich soukromí („na svém profilu si můžu dělat, co chci!“), aniž by uměly odhadnout dopad svých aktivit. 

Události, jež autorka líčí po skončeném pátrání a které se týkají Ninina otce, přinášejí i téma ostrakizace, neblahých společenských nálepek a vyčlenění, jež vyvolávají unáhlené a nepodložené soudy. A které vedou nezřídka k ničení lidských životů a vztahů. 

Dva příběhy

Autoři chtěli zjevně řešit témat víc, než formát celovečerního filmu unese. Nejspíš i proto působí struktura vyprávění lehce krkolomně. Dějový i žánrový vrchol detektivky přichází prakticky v půlce a poté se zlomí do jiného, více psychologického příběhu. Divácká pozornost je tím lehce narušena a trvá nějaký čas, než tento střih v narativu člověk přijme.

V plánu možná byla, tak jako u Martyho, opět série rozdělená na šest či osm kratších dílů, kde by pátrání gradující v půli nepůsobilo tak rušivě, v rámci uzavřeného filmového tvaru vyznívá problematicky.

Eskorta přivedla k okresnímu soudu v Ústí Ivana Hazuchu.
Predátorovi z filmu V síti prodloužili trest. „Trojku“ znovu nabídl 12leté dívce

Nic to ovšem nemění na tom, že Pavel Soukup umí výtečně budovat (tentokrát téměř thrillerovou) atmosféru, vtahuje zkušeně diváka do hry, znejisťuje ho a pracuje nápaditě s prostředím, s pohledy kamery a svícením, na čemž má zásadní podíl kameraman Miloslav Holman, podepsaný pod projekty jako Protektor nebo Mistři. Soukup nezapře jemnou inspiraci severskými krimi, nakládá s ní ale uvážlivě.

Výborné herečky

Velkým přínosem jsou mladičké debutující herečky, které režisér hledal pečlivě v konkurzech několik let: Alexandra Vostrejžová (Nina) a Viktorie Vítová (Anna) zosobňují nové talentované tváře, které dávají příběhu generační styl i jazyk, autenticitu a uvěřitelné emoce. Platí to i o Magdaleně Čečo, jež představuje Nininu chlapeckou kamarádku a která má svěží drajv.

Jsou rovnocennými hráčkami zkušených kolegů, mezi nimiž vyniká Marek Němec v roli Ninina táty (matku hraje Barbora Bočková, otcovu kolegyni Petra Bučková, roli Aniny mámy ztvárnila přesvědčivě Vlastina Svátková).

Alexandra Vostrejžová a Magdalena ČečoAlexandra Vostrejžová a Magdalena ČečoZdroj: se svolením Aerofilms

I přes lehké výhrady ke stavbě příběhu patří snímek k tomu kvalitativně lepšímu, co momentálně domácí film nabízí. Jeho tvůrce i producenty (Bionaut Dark) ctí, že se věnují znepokojivým jevům na sociálních sítích, které pro ně nejsou jen atraktivní formální kulisou, ale jež umí s mrazivou silou a empatií vůči svým hrdinům uchopit.

Díky tomu oslovují nejen mladé, ale zejména jejich rodiče, jež možná často netuší, v jakých vnitřních i on-line sférách se jejich potomci toulají.

Hodnocení Deníku: 70 procent