Íránské drama o manželském odloučení bylo už před finálovým večerem pasováno do role hlavního favorita nejvyššího ocenění. Mezinárodní jury pod vedením herečky Isabelly Rossellini svým rozhodnutím podtrhla zaměření letošního Berlinale na tuto islámskou zemi. V jeho programu se objevilo hned několik íránských filmů, včetně malé retrospektivy děl režiséra Džafara Panahího.
Zvítězil favorit
Ten byl členem hlavní poroty, kvůli uvěznění za protirežimní názory se ale nemohl berlínské přehlídky zúčastnit. Její pořadatelé dnes stejně jako při zahájení 10. února nechali na znamení solidarity s vězněným tvůrcem na pódiu festivalového paláce prázdnou bílou židli.
Zaměřeno na Írán
„Chci zde vzpomenout na Džafara Panahího, o němž si myslím, že se jeho problém vyřeší a přeji si, aby tady stál příští rok," připomněl svého kolegu v děkovné řeči režisér vítězného filmu, který za svůj předchozí počin O Elly dostal Stříbrného medvěda za režii na Berlinale 2009. Farhádího poslední film si dnes vedle hlavní ceny na své konto připsal také Stříbrného medvěda pro nejlepšího herce i nejlepší herečku. V obou případech porota ocenila hromadně všechny hlavní ženské a mužské představitele. Už odpoledne íránskému snímku udělila svou cenu ekumenická porota a čtenáři deníku Berliner Morgenpost.
Cena poroty
Druhý soutěžní film, o němž se před dnešním večerem hovořilo jako o žhavém kandidátovi na Zlatého medvěda, maďarské psychologické drama A Torinói Ló (Turínský kůň) režiséra Bély Tarra, se musel nakonec spokojit s velkou cenu poroty. I tento černobílý snímek s minimem dialogů odpoledne zabodoval u nestatutárních porot a získal cenu mezinárodní federace filmových kritiků.
Dvakrát bodovali domácí
Dvakrát se během závěrečného galavečera radovali domácí tvůrci. Stříbrného medvěda za nejlepší režii obdržel Němec Ulrich Köhler za film Schlafkrankheit (Spavá nemoc), cenu Alfreda Bauera pro film otevírající nové perspektivy v kinematografii si odneslo německé historické drama Wer wenn nicht wir (Kdo, když ne my) o počátcích německé teroristické organizace Frakce Rudé armády.
V kategorii Nejlepší debut nás porazili Američané
Nejlepším scénářem se podle porotců mohl pochlubit americko-albánský snímek The Forgiveness Of Blood (Odpuštění krve), po vizuální stránce se jury nejvíce líbilo mexické autobiografické drama El premio (Cena). Nejlepším festivalovým hraným debutem vyhlásila porota této kategorie americký film On the Ice (Na ledu). Mezi 34 kandidáty na tuto cenu bylo i autobiografické drama režiséra Václava Kadrnky Osmdesát dopisů, které mělo na Berlinale svou světovou premiéru.
Hníkové Nesvatbov dostal cenu
Spolu s ním se na 61. ročníku jedné ze tří nejvýznamnějších filmových přehlídek na světě představilo česko-slovenské rodinné drama Dům a dokument Nesvatbov. Ten si jako jediný z českých zástupců z Berlína odváží vyznamenání v podobě ceny čtenářů deníku Der Tagesspiegel dotované 3000 eury (zhruba 73.000 Kč).
Armin Mueller-Stahl dostal Čestného Zlatého medvěda
Vedle tvůrců 16 soutěžních filmů byl mezi 1600 hosty závěrečného ceremoniálu také slavný německý herec Armin Mueller-Stahl, který v pátek obdržel Čestného Zlatého medvěda za celoživotní dílo. Osmdesátiletá legenda patří ke stálicím Berlinale, na němž se už představilo 13 filmů, v nichž si Mueller-Stahl zahrál. Tím prvním byl v roce 1975 východoněmecký Jakub lhář, v němž titulní roli ztvárnil Vlastimil Brodský a získal za ni Stříbrného medvěda za nejlepší mužský herecký výkon.