„Čím víc je čtu, tím víc si uvědomuji, jak bohatým zdrojem pro mou filmovou tvorbu a výtvarné možnosti jsou. Dávají obrovskou tvůrčí svobodu, je to fascinující pole. Včetně určité krvavosti, která v nich je. I ta je pro práci s barvami inspirativní, červená tu má různé výklady,“ vysvětluje studentka s tím, že ji k poetické baladě inspirovala zkraje kniha Ženy, které běhaly s vlky, líčící nezkrotitelnou ženskou energii. Scénář psali s Matějem tři měsíce, rok zabrala animace, zhruba šest měsíců postprodukce.

Benedetta
Sex s Ježíšem, J.F.K. a Emília Vášáryová zpět v Cannes

Film vznikal olejomalbou na sklo, kterou se Anna naučila během práce na koprodukčním celovečerním filmu francouzské režisérky Florance Miailhe Přes hranici, který nedávno uspěl na festivalu v Annecy. „Věděla jsem od první chvíle, že k příběhu rudých střevíčků se bude tahle technika skvěle hodit,“ říká studentka. A upozorňuje i na zajímavost pracovního postupu – na rozdíl od běžné realizace filmu se Rudé boty stříhaly ještě před animací: „Každého tvůrce mrzí, když malování a animaci věnuje spoustu času a řada scén se pak vystřihne. Proto jsme ze storyboardu, tzv. animatiku, nejprve stříhali, teprve pak jsem animovala.“

Folklor se odráží i v hudebním doprovodu. „Vsadili jsme na ryzí lidovou hudbu, kterou kombinujeme s elektronikou. Folklor není nic archaického, je to živelná věc, s níž se dá svobodně pracovat,“ říká Matěj. „Ve zvuku jsme použili čtyři skladby různých kapel – polské Waršaw Village Band, moravské kapely Musica Folklorika, uskupení Dálava - Američanů s českými kořeny a italského kytaristy Melana. Je to takový panslovanský mix. Houslové vstupy nahrál pro film náš zvukař Václav Kopelec, který hraje v cimbálce.“

Matt Damon, Cannes
Bylo to jako poprvé. Matt Damon uvedl v Cannes film Stillwater

Výjimečnost lidové pohádky ve studentském projektu je podle Anny Podskalské jen zdánlivá. „Myslím, že nejsem výjimkou, že se mladí lidé teď vrací k tradici a historii, pozoruji to i u svých přátel,“ říká o svém bakalářském snímku, který šťastně propojil studenty z více kateder FAMU. A jaké si dává v soutěži šance? „Jen být tady je pro nás obrovská výhra. Od teď můžeme říkat: byli jsme v Cannes. Zbytek se neodvažuji odhadovat,“ směje se Anna.

V sekci Cinefondation letos soutěží 17 studentů, devět mužů a osm žen, mimo jiné ze škol v Japonsku, Německu, Polsku, Rumunsku, Dánsku či Argentiny. Vybíralo se z 1835 snímků celého světa. Vítězové budou vyhlášeni na festivalu zítra večer.