Hosté i novináři si už zvykli, že cestou do sálů musí překonat několik bariér a kontrol a že každá projekce je tu draze zaplacená odebráním utajené svačiny či vody. Letos je navíc vydán zákaz pořizovat selfie na rudém koberci, neboť podle vedení působí jen chaos. Slavnostní náladě největšího světového svátku filmu nicméně nebrání ani tato opatření. Do jisté míry ale ovlivňuje výběr filmů, jímž se poslední roky snaží festival sledovat i tvorbu méně atraktivních kinematografií z Blízkého východu či Asie. A dát tak najevo jistý angažovaný postoj.

Tiché místo
Tiché místo. Horor takřka beze slov

Pocty otevřít 71. ročník přehlídky se dostalo snímku íránského tvůrce Asghara Farhadiho Everybody Knows (Každý ví), v němž se před kamerou potkali reální manželé Penélope Cruz a Javier Bardem. Farhadi na sebe upozornil dramatem Rozchod Nadera a Simin, které vyhrálo před pěti lety Oscara za nejlepší cizojazyčný film.

A zatímco ve světě stoupal respekt k jeho dílu, u konzervativního íránského režimu upadl režisér v nemilost, neboť vyprávěl o realitě zdejší společnosti včetně diskriminace žen. Jeho novinka Každý ví líčí příběh ženy, jež se při návratu na Pyrenejský poloostrov v rámci rodinné oslavy setkává s někdejší láskou a také se stane součástí události, skrze niž se postupně odhaluje ukrývané rodinné tajemství. Pozváni jsou i tvůrci, kteří doma čelí perzekuci ze strany úřadů: Iránec Džafar Panahí s filmem Three Faces (Tři tváře) a Rus Kirill Serebrennikov s dramatem Leto (Léto).

Bez Netlixu

Hlavní soutěž letos nabídne 21 filmů. Jsou mezi nimi i tři snímky, jež uvidíme časem v české distribuci: japonské drama Shoplifters Hirokazu Koreedy, francouzský snímek Evy Husson Girl's of the Sun o kurdských bojovnicích a noir film Under the Silver Lake režiséra Davida Roberta Mitchella. O Zlatou palmu se utkají také například Jean-Luc Godard, Spike Lee či Matteo Garrone.

Avengers - Infinity war
Do kin opět vtrhli Marvelovští hrdinové. Avengers jsou ve skvělé kondici

Pár měsíců před zahájením se také oživil loňský spor o to, zda se mohou soutěže účastnit filmy společnost Netflix, jež své projekty nepromítá v síti kin. Ukončil jej prezident festivalu Thiery Fremaux s tím, že její snímky do soutěže nepustí.

„Loni měly v Cannes soutěžní projekci dva její snímky. Myslel jsem si, že to firmu přesvědčí, ale nikoli. Lidi z Netflixu rádi korzují po červeném koberci a chtějí ukázat další filmy. Ale musí pochopit, že jejich neústupnost je pro nás neakceptovatelná,“ prohlásil s tím, že Netflix může filmy představit mimo oficiální soutěž. 

Smířlivost naopak projevil vůči dánskému tvůrci filmů Melancholia či Antikrist Larsu von Trierovi, který měl po své provokativní řeči ohledně Hitlera na zdejší tiskovce sedm let zákaz jezdit do Cannes. Letos se může režisér vrátit se svou novinkou Dům, který Jack postavil, v němž uvidíme Matta Dillona a Umu Thurman. Ukrajinský filmař Sergej Loznitza přiveze do sekce Un Certain Regard snímek s výmluvným titulem Donbas.

Neznámá Whitney

Premiéru tu budou mít i dokument Skota Kevina Macdonalda odhalující soukromí známé zpěvačky a herečky Whitney a portrét producenta Harveyho Weinsteina proslulého skandály s obtěžováním dívek. Zvědavě je očekávána i druhá adaptace románu Raye Bradburyho Fahren-heit 451 a Muž, který zabil Dona Quijota, proklínané dílo Terryho Gilliama, které s pauzami točil dvacet let. Film 19. května festival  slavnostně uzavře a v tentýž den vstoupí i do francouzské distribuce.

České stopy v Cannes:– Démanty noci – Cannes Classics (restaurované filmy)
– Fuģa – Týden kritiky (koprodukce)
– pocta Miloši Formanovi
– producent Radovan Síbrt v prezentaci programu pro slibné producenty Producers on the Move

Po strništi bos
Americký potlesk pro české příběhy. Experimenty a dokumenty netáhnou