Opilý sovětský důstojník navštíví v době české normalizace večírek oblastního divadla plný frustrace a totálně jej rozloží. Takový je námět prvního celovečerního filmu Michala Nohejla Okupace, který proměnil čtyři ze šesti nominací na Ceny české filmové kritiky. Sdružení filmových novinářů mu kromě hlavní kategorie dalo ceny i za režii, scénář Marka Šindelky a Vojtěcha Maška a Nohejla vyhlásilo objevem roku.

Anna Geislerová jako milující prezidentka
Jak milovat prezidentku. Do kin míří romance s Annou Geislerovou

Další oceněné filmy získaly vždy po jedné sošce. Ve výpravném sportovním dramatu Zátopek ocenili hlasující kritici výkon Václava Neužila v titulní roli českého atleta Emila Zátopka, komorní film Chyby Jana Prušinovského získal cenu pro nejlepší ženský výkon Pavly Gajdošíkové. Nejlepším krátkým filmem je Milý tati Diany Cam Van Nguyen, snímek na pomezí osobně pojaté fikce, dokumentu a animace. Mezi dokumentárními filmy oslovila novináře nejvíce Jednotka intenzivního života Adély Komrzý věnovaná paliativní péči.

Cenu má televizní Ochránce

Kategorii Mimo kino, věnovanou audiovizuálním projektům bez kinodistribuce, letos v nominacích ovládla Česká televize. Vítězem se stal dramatický seriál Ochránce v režii Terezy Kopáčové a Tomáše Mašína. Deset epizod líčí případy, kterými se zabývá nový školský ombudsman v podání Lukáše Vaculíka. Autory  scénáře jsou Tomáš Feřtek a Matěj Podzimek (s přispěním producenta Michala Reitlera).

Ropáci Jana Svěráka
Svěrákovi Ropáci i Hřebejkova lekce sexu. FAMU spustila svou platformu filmů

Vítězové byli oznámeni v sobotu na slavnostním večeru Cen české filmové kritiky v pražském Divadle Archa. Diváky jím v přímém přenosu ČT art provedly moderátorky Anita Krausová a Tereza Hofová, ústředním tématem večera, respektive obrazových střiháků i reportáže byla proměna diváka během pandemie.