Bývalo ale lépe. V minulých letech bodovalo během roku hned několik domácích filmů – vloni třeba kromě Kajínka i Ženy v pokušení a Román pro muže. „Návštěvnost klesla,“ potvrzuje Jan Bradáč z Unie filmových distributorů. „Odhaduji, že letos bylo v kinech o tři miliony diváků méně než loni. Tehdy přišlo na domácí filmy třináct a půl milionů lidí, letos to bude desítka, víc ne.“ Přesto se podle něj nedá mluvit o nastalém odlivu diváků. Před dvěma lety bylo v kinech například ještě méně zájemců, jen devět milionů. „Je to známka houpavosti diváckých nálad a toho, jak nesnadné je předvídat je,“ soudí Bradáč. Podle něj se také zkracuje doba, po kterou běží filmy v kinech. Akční film s Tomem Cruisem Mission Impossible: Ghost Protocol, natočený u nás, je v žebříčku třetí a těšil se velké pozornosti. „Lidé stále chodí na velké hity jako je Impossible,“ říká Bradáč, „ale zájem se udrží tak dva týdny, pak jde dolů.“ Distributoři mají rychleji než dříve tendenci hledat a nasazovat další tituly. Nemluvě o přirozené selekci – diváci si v době krize víc vybírají, za co utratí v kině peníze. Podle Bradáče si ale lidé nedělají čárky, kolikrát byli měsíčně v kině, spíš je ovlivňuje filmová nabídka. Tím víc těší, když se do první pětice probojují kvalitní filmy, jakým je třeba britská Velká vánoční jízda – s tržbami necelých 390 tisíc korun za víkend je čtvrtá.

Divák chce vidět dobrý film

Co ještě rozhoduje o diváckém zájmu? Mění se? „Lákadlem jsou herci, téma, někdy známý zpěvák,“ uvažuje Bradáč. „Takových filmů ale letos v nabídce moc nebylo. Lidice, Muži v naději, z cizích Harry Potter, Auta, Twilight, Piráti z Karibiku. Zbytek je pro diváka sázka do loterie.“ Sem tam jej naláká masivní reklama – jakou si zajistili například Hranaři. První víkend byl pro film hrající si na české mafiánské drama úspěšný, další týdny spadl o pět příček dolů. „To je obvyklý lakmusový papírek. Stačí se podívat na vývoj žebříčků jednotlivých týdnů. Film naláká do kina na známé tváře, první víkend má velmi slušnou návštěvnost, už po druhém ale vidíte, jak to s ním jde dolů,“ vysvětluje šéf unie. Divák prý také neřeší, zda jde na debut nebo třetí film režiséra. Chce vidět dobrý film, to je všechno.

Vstupenka do kina bude dražší

Citlivou otázkou je každý rok navýšení vstupného do kin. Že k tomu dojde i letos, je nasnadě. Včera Unie filmových distributorů potvrdila, že od 1. ledna se mění smlouva České filmové komory a OSA o užití hudebních děl na následujících 10 let (2012 – 2022). Sazba ze vstupného do kin vzroste na 0,8% (pro letošní rok to bylo 0,5%). „Hledáme cesty, jak to řešit vůči divákům co nejjemněji,“ říká Jan Bradáč. „Jenže náklady kin mluví jasnou řečí, leccos se zdraží, včetně elektřiny a plynu, je zjevné, že kompenzace formou mírného zvýšení vstupného bude nutná.“ A dodává, že digitalizace kin přišla v nejméně vhodný čas, i když 90 procent celkového výdělku kin plyne právě z digitalizova­ných sálů.

Ne každý film se dostane na velké plátno

A ještě s jednou věcí je příští rok potřeba počítat. Z domácí natočené produkce se možná do kin zdaleka všechno nedostane. Z ekonomických důvodů a kvůli kolísavé nabídce si budou kina podle Bradáče mnohem víc vybírat. Takže i když lecjaký sporný projekt český producent zafinancuje, distributoři i kina ho mohou nemilosrdně odmítnout. Prostě se jim nevyplatí ho promítat.

Deset nejúspěšnějších domácích filmů (výsledky premiérového víkendu)

Kajínek (2010)
Muži v naději 2D (2011)
Vratné lahve (2007)
Sněženky a machři po 25 letech (2008)
Rafťáci (2006)
Ženy v pokušení (2010)
Líbáš jako Bůh (2009)
Román pro muže 2D (2010)
Tmavomodrý svět (2001)
Bathory (2008)