Do kin vstupuje snímek Thor: Ragnarok, který patří k nejočekávanějším filmům letošního roku. Na Oscarech nejspíš jeho jméno zazní jen v kategoriích, jako jsou střih nebo vizuální efekty, přesto se o něm bude psát stejně jako o snímcích ověnčených řadou prestižních cen.

Jde o další adaptaci úspěšné komiksové série Avengers, která je komerčně nejúspěšnější filmovou sérií všech dob. Avengers totiž celkově vydělali již 13 miliard dolarů a překonali bondovky i všechny filmy o Harrym Potterovi.

Zdroj: Youtube

Zlatá éra
Komiksové adaptace byly dlouho považovány za legrační zábavu pro pubertální publikum. A platilo to i pro dnes docela pozitivně přijímané celovečerní filmy o Supermanovi s Christopherem Reevem v titulní roli. Vše se však změnilo v první dekádě nového tisíciletí.

Nejprve studio Warner Bros. začalo využívat svého komiksového vydavatelství DC Comics a natočilo brilantní novou verzi Batmana, přičemž Temný rytíř z této série získal několik Oscarů.

V reakci na úspěch tohoto spojení došlo k něčemu ještě zajímavějšímu studio Walt Disney koupilo komiksové vydavatelství Marvel a s ním i práva na většinu postav, které se v marvelovských komiksech objevovaly.

Tím začala zlatá éra komiksových adaptací, která v současnosti vrcholí. Každoročně do kin vstupuje přinejmenším pět velkých komiksových filmů, a to v následující logice: jeden až dva od Disneyho, jeden až dva od Warner Bros. a další od Sony či 21st Century Fox.

Vyplatí se
Každé hollywoodské studio chce své komiksové filmy. Ty jsou sice drahé (rozpočty přesahují 150 milionů dolarů), ale většinou vydělávají i více než miliardu dolarů. Nejúspěšnějším komiksovým filmem všech dob jsou stále první Avengers z roku 2012 (tržby přes 1,5 miliardy dolarů), následuje jeho pokračování z roku 2015 (1,4 miliardy) a Iron Man 3, který patří do stejné série (1,2 miliardy). Komiksové snímky jsou fenoménem hollywoodské produkce a japonské kinematografie. Nicméně i v jiných zemích se již začínají podobné snímky objevovat, například ve Francii.

Nebel a Čtyřlístek
U nás podobné vlně brání náročnost na výši rozpočtu a také to, že komiksy v tuzemské kultuře mají sice velké, ale podceňované místo. V posledních letech tu vznikla jen adaptace Aloise Nebela, která se s velkým úspěchem zúčastnila celé řady světových přehlídek. A dále už jen animovaná adaptace Čtyřlístku, která zaznamenala ohromný úspěch u tuzemského publika.