Naštěstí nejde o žádný prvoplánový cajdák, nýbrž o vkusně odvyprávěný příběh geniální šachistky, na němž nejvíce baví – jakkoli se to zdá nemožné – právě šachové partie.

Námětem k seriálu Scotta Franka byla stejnojmenná kniha Waltera Tevise, kterou tvůrci vytáhli takřka z prachu, 37 let po jejím vydání. Byl to dobrý tah. Že jsou Tevisovy romány vděčnou látkou pro adaptace, dokládají i Scorseseho Barva peněz s Paulem Newmanem nebo Roegův Muž, který spadl na Zemi v čele s Davidem Bowiem.

Umíněná holčička

Za pozornost stojí, že o knihu i scénář Allana Scotta jevil svého času zájem (již zesnulý) herec Heath Ledger, který se chtěl chopit i režie. Pokud by se tak stalo, viděli bychom nejspíš v hlavní roli jinou protagonistku, neboť Ledger počítal s obsazením Ellen Page. Finální verzi Dámského gambitu na Netflixu však zdobí výkony devítileté Isly Johnston (první díl) a suverénní Anyi Taylor-Joy.

Seriál (jehož titul je odvozen od jednoho z nejčastějších šachových zahájení) sleduje osudy dívenky, jež shodou nešťastných okolností skončí v sirotčinci. Tady v sobě díky náhodě objeví šachové nadání. Sympatické je, že autoři nepředkládají divákům žádnou odevzdanou chudinku budící soucit, nýbrž svéráznou holčičku ovládající své emoce, jež jde umíněně za svým.

Včetně toho, že záhy odhalí, jak jí „kouzelné“ zelené pilulky podávané dětem v ústavu na uklidnění pomáhají k větší obrazivosti, a dožaduje se jejich stálého přísunu… Takřka snové scény, kdy se jí v noci strop mění v šachovnici, na níž se hýbou figury - jako bychom nahlíželi do její hlavy – jsou působivým nápadem.

Poté, co Beth opustí s adoptivními rodiči ústav, sledujeme už její stoupající kariéru, jakkoli komplikovanou – mimo jiné kolegy šachisty, kteří považují její vpád do bytostně mužské arény za drzý rozmar. Beth ovšem díky své vytrvalosti a učenlivosti stoupá na žebříčku a neomylně míří k finále – klíčové moskevské partii s obávaným ruským velmistrem. Kroky jí ale občas maří ony nešťastné tabletky…

Působivá výprava

Některé momenty (třeba když Beth podlehne před rozhodujícím utkáním milostnému pokušení nebo uteče svým agentům z auta cestou na letiště) jsou spíše úlitbou atraktivnosti nežli službou realitě. Přesto se tvůrcům podařilo vystavět poutavé vyprávění, jež má osvěžující vedlejší motivy a jehož hrdince držíme palce do poslední šachové partie.

Už proto, že peripetie, skrze něž klopýtá k cíli, jsou uvěřitelné a že ji občas ukážou i v mile lidských výkyvech než jen jako dokonalý šachový stroj. Roztomilé jsou i některé detaily připomínající šachový smysl pro fair play (když Beth po letech vrátí na dýšku v trafice peníze za šachistický magazín, jenž jako malá kdysi šlohla).

Výprava i kostýmy jsou působivé, děj se odehrává v 50. a 60. letech a architekti i návrhářky si s dobovými kulisami, kostýmy i interiéry bytů náramně vyhráli. Včetně proměny hlavní hrdinky z dívenky ve fádních šatičkách v mladou elegantní dámu (i když těžko říct, zda by se módou geniální hráčka s šachovnicí místo hlavy vůbec zabývala).

Síla šachových her

Co je ovšem největší předností seriálu, jsou samotné šachové partie. Přestože Beth je fiktivní knižní postavou, utkání vycházejí z reálných her, jež odehráli skuteční mistři. S vědomím toho se zážitek z podívané ještě o něco násobí.

Frank si se záběry šachových her navíc zálibně hraje, střídá úhly pohledu, zrychleně nastříhává některé partie, třeba u rapid šachů, přibližuje nápaditě různé úrovně šachových soutěží a podobně. Zajímavým postřehem je i důraz na osamělost geniálních hráčů. Kterým může setkání s kolektivní hrou ruských staříků tahajících v mrazu v pouličním „klubu“ figurkami odkrýt nové obzory a rozjasnit tvář.

Dámský gambit stojí logicky na herecké dámě – již zmíněné Anye Taylor-Joy, jež spolehlivě utáhne všech šest svých seriálových dílů. Za zmínku ale stojí i Bill Camp v roli správce, jenž v malé Beth objeví jako první její nadání, Marielle Heller jako Bethina adoptivní matka utápějící manželovu nevěru v drincích a poté přebírající roli „manažerky“ nadané dcery neboThomas Brodie-Sangster (jehož známe z dětské role synka Liama Neesona zamilovaného do spolužačky v Lásce nebeské) - coby americký mistr šachu s rozkošným country střihem svého outfitu.

Frankův seriál je kultivovaná podívaná s neskrývanými ženskými atributy, která si na nic nehraje, má švih, napíná i baví. A sem tam probudí v divákovi chuť oprášit staré šachy a táhnout na d4.