„Proces běží od roku 2011, kdy jsme se inspirovali u zahraničních kolegů, zdigitalizovaného Viscontiho Geparda a Powellových Červených střevíčků," připomněl novinářům prezident MFF Karlovy Vary Jiří Bartoška. „První rok ještě přispělo ministerstvo kultury, od té doby ale na obnovu starých filmů nedalo ani korunu. Jsme vděčni Nadaci české bijáky, jež každý rok prostředky na úhradu složité restaurace shání. I když jde jen o jediný titul za rok - což je ve srovnání s některými evropskými zeměmi, jež mají už zdigitalizovány desítky filmů, pro stát ostuda."

Stát nás podporuje morálně

Předseda správní rady nadace Petr Šikoš připustil, že peníze se shánějí obtížně. „Rádi bychom umožnili restaurovat více filmů, ale v české společnosti je vnímání podpory kultury pořád jen věcí menšiny," míní. „Stát nás morálně podporuje, ale tím to končí. Navíc z každé opravené kopie vracíme státu DPH, takže na nás vlastně příjemně vydělává…" Připomněl také, že nadace hledá i jiné cesty, teď například zveřejnila na svých webovkách výzvu pro všechny fanoušky, kteří chtějí český film podpořit – nákupem dárku. A sami si mohou v seznamu filmů zaškrtnout, který chtějí nechat zrestaurovat. „Až filmový archiv shoří, můžeme vyhlásit sbírku Národ sobě," vtipkoval přítomný režisér vybraného filmu Jiří Menzel.

Náklady na digitalizaci jsou vysoké

Michal Bregant, ředitel Národního filmového archivu, kvituje, že se ve výběru sáhlo konečně k oscarovému snímku. „Víme, že proces jde pomalu, ale náklady na digitalizaci jsou vysoké, Hoří, má panenko stálo osm set tisíc korun, Rodáci milion dvě stě tisíc," upozorňuje. „Snad budeme moci konečně také využít dotace z Norských fondů, loni tato šance zůstala viset na ministerstvu financí, teď vyplňujeme stohy papírů, abychom ji oživili," vysvětluje Bregant, který potvrdil, že z nejbližších sousedů přispívá na digitalizaci svých filmů kompletně stát například na Slovensku, kde je už hotová zhruba stovka filmů.

Čtvrtým do party je Menzelův oscarový snímek Ostře sledované vlaky.

„Nerad bych působil, že se chlubím, ale jsem rád, že se můj film ocitl v této vzácné společnosti zrestaurovaných děl Miloše Formana, Františka Vláčila a Vojtěcha Jasného," přiznal Menzel. „U digitalizace ale nebudu mít žádné slovo, to je věc kameramana Jaromíra Šofra, on je garantem obrazu." Ostře sledované vlaky z roku 1966 natočené podle novely Bohumila Hrabala, za něž si tvůrce odvezl o rok později amerického Oscara, budou mít slavnostní „digitální" premiéru zkraje července 2014 na 49. ročníku karlovarského festivalu. „Na úvod k filmu do Velkého sálu Thermalu přijedu. Ale na projekci už snad být nemusím, ne? Vždyť ten film znám jako své boty. Myslím, že se půjdu radši někam najíst…," žertuje Jiří Menzel.