Není to jediná novinka. Letos bude přehlídka o den delší (od 18. do 22. srpna) a o desítku snímků bohatší. V pěti interiérových sálech a na nádvoří uvidíte padesát projekcí napříč osmi programovými sekcemi.

Černí Bonnie a Clyde

Hlavní sekce Noir bez předsudků čítá pět amerických filmů z let 1947–1951, které tematizují rasovou nenávist a xenofobii. V rámci Zvláštního uvedení ji doplní ještě dva roky starý debut americké režisérky Meliny Matsoukas Queen & Slim, jenž vypráví o milencích prchajících před zákonem poté, co v sebeobraně zavraždí rasistického policistu. „Road movie, jíž se ihned po uvedení začalo přezdívat‚ černošští Bonnie a Clyde’, se vztahuje k ožehavým problémům dlouhodobě zmítajícím (nejen) Spojené státy – policejní brutalitě, nespravedlnosti a systémovému rasismu vůči černochům, proti nimž protestuje společensko-politické hnutí Black Lives Matter,“ vysvětluje dramaturgyně Jana Bébarová.

Zvláštního uvedení se dočká i snímek Na nebezpečném území (1951), který na začátku režijní dráhy natočil Nicholas Ray, jenž se později proslavil Rebelem bez příčiny s Jamesem Deanem. Na zasněžený venkov netradičně zasazený noir je poctou hereckému umění Idy Lupino, jejíž režijní tvorbě je věnována i retrospektivní sekce. „I když byla Ida označována za Bette Davis pro chudé, diváci neměli problém rozpoznat její specifickou verzi ženské síly, kterou dávala na odiv ve 30., 40. a na počátku 50. let,“ říká dramaturg Milan Hain o herečce, jež v tomto filmu hraje nevidomou ženu, která navzdory indispozici neprojevuje slabost, ale je aktivní, vůdčí postavou.

O zdravotních hendikepech bude programová sekce Ztráta paměti představující rozličné příběhy válečných veteránů.

Noiroví vtipálci

Vedle klasických filmů noir 40. a 50. let představuje festival každoročně i neonoiry z mladší doby. Po loňské sekci s Davidem Lynchem letos diváci uvidí čtyři snímky bratří Coenových. „Kreativní sourozeneckou dvojici z Minneapolis spojuje odvěká touha dělat věci jinak a po svém – jejich tvorba je esencí umění a zábavy v jednom,” komentuje Jana Bébarová, která vybrala do programu filmy Zbytečná krutost, Millerova křižovatka, Fargo a Muž, který nebyl. Jde o originální variace na film noir, které demonstrují vynalézavost tvůrců v konstrukci příběhů, z nichž je patrný obdiv pro autory tzv. drsné školy Jamese M. Caina, Raymonda Chandlera a Dashiella Hammetta.

Pocta Haně Maciuchové

V sekci československé tvorby figurují dramata Romeo, Julie a tma (1959) podle slavné novely Jana Otčenáška a Ošklivá slečna (1959), kde excelují Dana Medřická v roli přísné účetní revizorky a Karel Höger jako redaktor nakladatelství. Dusnou atmosféru přináší Závrať (1962) Karla Kachyni, „démon alkohol“, rezonující napříč noirovými filmy, se objeví ve filmu Františka Vláčila Hadí jed. Josef Vinklář si tu zahrál alkoholika, jemuž jako naděje na změnu vstupuje do života energická dcera v podání Ilony Svobodové. Herečka snímek v sobotu 21. 8. osobně uvede.

Dramaturgové také zavzpomínají na dlouholetou patronku festivalu, zesnulou Hanu Maciuchovou, jíž festival věnuje televizní inscenace Muž v osidlech (1973) a Načasovaná smrt (1981).

Kompletní program 9. ročníku najdete na webových stránkách přehlídky. Otevřena je i rezervace, jednotlivé vstupenky či pasy je možné koupit zde