„Máte pravdu, i mě Juliova nabídka překvapila, jsem zvyklý psát jednodušší věci, komedie a parodie," připouští Kolečko, jenž má na kontě mj. divadelní hry Láska, vole nebo Jágr, Kladeňák a scénáře k filmu Padesátka či seriálům Čtvrtá hvězda a Marta a Věra. „Ale ono to bylo původně trochu jinak. Julius asi tak před třemi lety najal autory dva. Alexe Königsmarka a mě – abych text trochu odlehčil. Jenže Alex potom zemřel, tak zůstala práce na mě. Tenhle projekt ale do jisté míry nabízí také humor, byť spíše salonní – jeho nositelem je hlavní figura. A to mě lákalo."

Scénář obsáhne období od roku 1938 až po 1940 a jak říká scenárista, „Jde o léta, kdy Jan Masaryk pobýval jako velvyslanec v Londýně a kdy toho o něm tolik nevíme. Mohli jsme si proto v příběhu trochu vymýšlet." S projektem se tvůrci letos ucházeli o Cenu Krzystofa Kieslowského v prestižní soutěži Scrip Teast pro scenáristy střední a východní Evropy, jež pravidelně vrcholí na festivalu v Cannes. Z jedenácti projektů nakonec bodoval bulharský Nanook (mimochodem o podporu se tu ucházel i Matěj Mináč s filmem o Fellinim).

„Neprošli jsme, ale nevadí, pro nás bylo ctí, že jsme se ocitli v tak vybrané společnosti," konstatuje Julius Ševčík na adresu soutěže, do níž se každoročně hlásí několik set scenáristů. V Masarykovi se tvůrci chtějí dotknout choulostivých témat jako je absence národní identity a odvahy, a naopak se chtějí vyhnout klišovitému pohledu na nacisty a chladné Angličany. Zajímá je i nezáviděníhodné postavení, v němž se po válce ocitl Jan Masaryk. „Nechceme řešit jeho smrt, která stále budí rozpaky 
a otázky. Pro nás to nebyla sebevražda. Chceme vyprávět lidský příběh. O bývalém alkoholikovi se sklonem k maniodepresím, který si je vědom svých slabostí i mimořádných schopností. O chlapovi v neřešitelné situaci a o národu, který byl rozdělený na dvě půlky," vypočítává režisér. „A také o chybějící národní kuráži 
i o tom, jak těžko se lze s tímhle komplexem vyrovnat."

Film vzniká zatím v česko-slovenské koprodukci, hlavním producentem je In Film Rudolfa Biermanna. Celkový rozpočet činí dva miliony eur (cca 57 milionů korun), od slovenského audiovizuálního fondu MK dostalo drama 220 tisíc eur. O tom, kdo bude hrát hlavní roli, zatím tvůrci nerozhodli.