Film s názvem Pearl financuje čínská společnost China Film Group a má se začít natáčet v roce 2016 v České republice a v Číně, kde Bucková (1892–1973) strávila značnou část svého života. Na filmu se bude podílet maďarský kameraman Vilmos Zsigmond, uvedl časopis bez upřesnění dalších autorů a tvůrců filmu.

O filmovou pobídku, které český stát zahraničním filmovým štábům nabízí, zatím filmaři žádat nemohli, protože ještě není hotový scénář. Komunikují ale se zástupci tuzemského kinematografického fondu a jednají s jednou z českých filmových produkčních společností, která stojí i za čínským snímkem Somewhere Only We Know, jehož premiéra je v Praze právě dnes.

Spisovatelka Bucková získala Nobelovu cenu v roce 1938. Když jí byly tři měsíce, přestěhovali se její presbyteriánští rodiče kvůli dobročinné misi do Čen-ťiangu v Číně, kde následně strávila s několika přestávkami věnovanými studiu ve Spojených státech téměř 40 let. Čínsky se naučila dřív než anglicky a čínštinu považovala za svůj rodný jazyk. Také se důvěrně seznámila s životem prostých čínských lidí, což později využila ve své literární tvorbě.

Natáčí se v historických objektech

Bucková na sebe upozornila v roce 1930 románem Východ a západ. Světově se proslavila už svým druhým románem Dobrá země z roku 1931, který byl o rok později vyznamenán Pulitzerovou cenou. Kniha se stala prvním dílem její trilogie Hliněný dům, jejímiž dalšími dvěma díly jsou romány Synové (1932) a Rozdělený dům (1935). Napsala desítky dalších děl, například román Čínské nebe (1941) a sbírku povídek Daleko a blízko (1948).

Systém filmových pobídek v České republice funguje několik let, podle odborníků je ale málo flexibilní a mělo by v něm být více peněz. Pobídky umožňují producentům, aby získali zpět asi 20 procent nákladů, které při natáčení prokazatelně vynaložili. Loni systém přilákal do Česka zahraniční investice za více než čtyři miliardy korun, stát do pobídek investoval 800 milionů.

Filmaři v Česku často využívají zejména historické objekty, natáčejí na hradech a zámcích. Pro letošní rok má zatím Státní fond kinematografie k dispozici 500 milionů korun, podle ministra kultury by se částka měla dostat na loňskou úroveň.