V kategorii Hvězda zítřka pro autory do 33 let si odnesli ceny duo Barbora a Marek Chalupovi, Natália Antoňáková a Jakub Votýpka. Posledně jmenovaný se inspiroval událostmi z roku 1950, kdy došlo k nesmyslné kriminalizaci členů československého hokejového mužstva, mistrů světa z roku 1949.

„16. ročník je na třetím místě s nejvyšším počtem přihlášených scénářů,“ shrnul Ivo Mathé, předseda výboru nadace. „Přečetli jsme jich celkem 157, byly tematicky i žánrově rozmanité, přičemž výbor letos zaujaly spíše historické látky. Covidový čas se do scénářů s výjimkou dvou nijak zásadně nepromítl.“

„Dobrý scénář je jen začátek, pak ještě musí dostat dobrého režiséra a sehnat finance na výrobu,“ podotkl k tomu Martin Chalupský z innogy podporující tuto soutěž. „Slibnou látkou je pro nás udržitelná kvalita textu i jeho následné realizace.“ Připomněl také, že tři z oceněných a realizovaných scénářů byly v minulosti uvedeny na festivalu: „Diváci měli možnost vidět filmy Kobry a užovky, Domácí péče a Domestik, které zaujaly i publikum v zahraničí.“

Točí se navzdory covidu

Tradiční Modrou kostku pro nejlepší herecký výkon letos od innogy dostane Václav Neužil za ztvárnění Emila Zátopka ve stejnojmenném filmu Davida Ondříčka. Své vítěze dnes vyhlásila i porota českého kola Nespresso Talents. Z tříminutových filmů ve vertikálním formátu na téma Činy jsou více než slova vybrala jako nejlepší příspěvek Magdaleny Jirků, která se v Love Edith zaměřila na téma LGBT komunity.

Asociace producentů v audiovizi tu přišla s dobrou zprávou, že pandemie sice zastavila narůstající obrat filmového průmyslu u nás, ale výroba filmů včetně zahraničních produkcí od loňského května čile pokračovala. Stalo se tak i díky rychlým krokům, jako byly samoregulační opatření a testování štábů, se kterými přišla asociace jako jedna z prvních. Náklady spojené s covidem (testy, respirátory, karantény štábů, více lidí či větší zázemí na lokacích) zdražily výrobu v průměru o osm procent.

Hojně natáčí Amazon a Netflix, historicky největším projektem s útratou dvě miliardy korun byla epická sci-fi série Wheel Of Time pro Amazon, druhá jmenovaná internetová televize u nás právě dokončila nejdražší projekt ve své historii The Gray Man s Ryanem Goslingem.

Na festivalu je v tyto dny akreditováno přes šest a půl tisíce diváků, o polovinu méně než v roce 2019, kdy proběhl poslední žádný ročník.