Anna Karenina

Pro ty druhé, náročnější, je v kinech Anna Karenina, další filmová verze slavného ruského románu Lva  Nikolajeviče Tolstého. Pokusil se o ni Joe Wright – vcelku úspěšný adaptátor literárních klasik, jakou byly Pýcha a předsudek nebo Pokání. Tragický příběh ženy, kterou otevřená láska a společenské předsudky dovedly až pod kola vlaku, povýšil Wright na moderní drama. Lásku vdané Anny k mladému Vronskému vypráví ve stylizovaných divadelních kulisách, jež jen občas zamění za plenér. Pracuje s oponou, jež se zvedá a padá při různých obrazech, přičemž divadelní scéna mu slouží jako izolovaný prostor, v němž je hrdinka navzdory okolní noblese uzavřena jako v pták v kleci. A jen občas, kdy se rozevřou kulisy a kamera pohlédne do volné krajiny, je jí dovoleno vylétnout ven. Uzavřený divadelní svět je metaforou skleníkové společnosti, která hraje podle přísných měšťáckých pravidel. Její kulisy a rekvizity jsou luxusní, ale bez života. To může platit o carském Rusku 19. století, stejně jako o společnosti soudobé, obklopené konzumem. Stejné chladné a odcizené je manželství Kareninů, které se Anna pokusí vyměnit za silný a otevřený cit k Vronskému. Nemá ale šanci uspět, okolí jí to dá zatraceně najevo. Výprava a kostýmy jsou skvostné – všechna čest. Keira Knightley je křehkou Annou, jež se umí i vzepřít a ironicky tnout do živého. Jude Law je v Kareninově masce takřka k nepoznání a hraje skvěle. Jen Aaronu Taylorovi-Johnsonovi jako Vronskému chybí jakékoli charisma - škoda. Víc než dvouhodinová stopáž navíc dělá z filmu poněkud zdlouhavější podívanou.

Zdroj: Youtube

Oui, šéfe

Po drásavé pasti v carské společnosti je návštěva francouzské komedie Oui, šéfe vyloženě milým oddechem. Titul filmu Daniela Cohena upomíná na známý televizní cyklus se Zdeňkem Pohlreichem a vskutku se i odehrává převážně v kuchyních. Na rozdíl od pranýřování mizerných restaurací se tu ale vede boj o prestiž značky, tradici a šéfkuchařskou čest. Jacky je mladý nadaný kuchař a vybrané menu je pro něj nade vše. Kvůli zákazníkově špatné volbě vína k pokrmu je ovšem schopen ho o jeho sklenku připravit, a tak má věčné potíže se svými šéfy. Doma navíc těhotnou ženu. Až teprve ve slavném Alexandru Lagardovi, jenž svádí boj s arogantním ředitelem sítě jeho restaurací, najde toho správného partnera do kuchyně. Příjemný šmrnc dává filmu Jean Reno v roli nekompromisního tradicionalisty ve vaření Lagarda a jemný humor.

Zdroj: Youtube

Maškarní ples

Třetí novinkou v kinech je další návštěva Metropolitní opery v New Yorku v rámci přímých přenosů z divadel na filmové plátno. Snová scéna režiséra Davida Aldena vytváří působivé prostředí pro dramatický příběh žárlivosti a pomsty v Maškarním plese Giuseppa Verdiho. Marcelo Álvarez ztvární rozpolceného krále, Sondra Radvanovsky krásnou Amélii - objekt jeho skryté touhy, a Dmitrij Hvorostovsky podezíravého manžela.