Rozbitý svět

V čele těch lepších se každopádně skví britský nezávislý film roku Rozbitý svět. Komorní rodinné drama z londýnského předměstí, které právem vyhrálo soutěž debutů a druhých filmů na letošním Febiofestu. Režisér Rufus Norris v něm konfrontuje dva odlišné rodinné modely i pohledy na svět. Veselý jeho snímek není, protože rozbitého je toho v něm víc, především ale vztahy. Po boku skvělého Tima Rotha tu exceluje teprve třináctiletá Eloise Laurence.

Zdroj: Youtube

Plán útěku

Za podívání ovšem určitě stojí i americký Plán útěku, solidně vystavěné vězeňské drama Mikaela Håfströma o muži, jehož za mřížemi nezastaví žádná překážka. Živí se jako odborník na infrastrukturu  různých věznic, do chvíle, než se nechá zavřít do jedné z nejmodernějších, postavených podle jeho vlastní příručky. Ray je šikovně odstřižen od svých spolupracovníků a ve skleněné pasti musí za pomoci zdejšího vězně-bosse hledat ven zcela jinou cestu. Krom dobrého scénáře a zručné režie dodává filmu milý šmrnc dvojice Sylvester Stallone a Arnold Schwarzenegger, kteří si svůj vězeňský duet užili s příkladným nadhledem.

Zdroj: Youtube

Carrie

Ze slušnější podívané je tu ještě Carrie, hororová hrdinka, kterou známe z filmu Briana de Palmy z roku 1976. Tehdy hrála melancholickou středoškolačku, jež se pomocí své telekineze mstí za šikanu svým spolužákům, Sissy Spacek. V remaku Kimberly Peirce si ji zahrála neméně zdatně začínající hvězdička Chloë Grace Moretz, jež se už blýskla v komiksu Kick-Ass. Mimochodem, s rovněž brilantní Julianne Moore v roli Carriiny fanaticky věřící matky. Uvidíme, která Carrie bude mít nakonec víc diváků…

Zdroj: Youtube

Turbo

Pro dětské publikum je tu animovaný Turbo, malý šnek s velkým snem. Hlemýždí tempo ho neuspokojuje, touží po vyšší rychlosti. Neustále trénuje, je tím ale tak trochu vyloučen z hlemýždího společenství, pro něž jsou jediným životním cílem odpracované hodiny na rajčatovém stromku… Nejde o nijak světoborný scénář, nicméně pro děti od šesti do devíti let je to vcelku milý, animačně nápaditý snímek.

Zdroj: Youtube

Don Jon

Závěrem si nechme rozpaky. Jeden se jmenuje Don Jon, napsal a natočil ho americký herec Joseph Gordon-Lewitt a na příběhu muže závislého na pornu sděluje „převratnou" věc: že sex ve dvou je lepší než porno na netu, nesmí vám u toho ale chybět city… Nikterak objevný příběh, kde Lewitt experimentuje s formou, odvážnými erotickými detaily a opakováním situací. K dobru mu nicméně slouží občasný humor a dvě dámské herecké posily: Scarlett Johansson jako hysterická sexy blondýna a Julianne Moore coby její protiklad - chápavá senzitivní bruneta.

Zdroj: Youtube

Tanec mezi střepinami

Mnohem větší rozpaky budí ale slovenský příspěvek. Tanec mezi střepinami navazuje slovy distributora „na silnou tradici hudebně-tanečních filmů, které v minulosti vytvářeli slovenští filmaři Martin Ťapák a Karol L. Zachar". A první, co člověka při pohledu na film oslavující povětšinou slovenský folklór a přírodu napadne, je Balada pro banditu. Tím ale jakákoli podoba se Sísovou filmovou adaptací slavného Štědroňova a Uhdeho divadelního muzikálu končí. Taneční choreografie střídající lidové kulisy se současnými (například barem) bez snahy o minimální propojení byť prostinkým příběhem vyhlížejí jako exhibice herce, tanečníka a choreografa Marka Ťapáka ml., jenž tu režijně debutuje. Nic proti kráse slovenských hor, tanečním kvalitám folklorního souboru SĽUK ani hudební skupině Banda. Režisér ale nepřidal svému klipovitě působícímu filmu nic navíc. Takže se naskýtá otázka, co dělá vlastně tahle filmově se tvářící reklama na slovenskou tradici v českých kinech, kdo za ni tak asi bude chtít zaplatit vstupné a jestli nepatří spíš na přehlídku filmů o folklóru…

Zdroj: Youtube