I když ji točil idol žen George Clooney. Pastvou pro oči a diváckou radostí je v každém případě trochu opominutý, ale hravý domácí počin o jednom slovenském dobrodruhovi. Je i trefnou lekcí o tom, jak se má dělat politika.

Jsme v tom (HBO)

Nic tak nepotěší, jako sdílené trable. Pokud si doma s kýmkoli, koho máte nyní nablízku, lezete na nervy, pak je novinka na HBO GO pro vás jako stvořená. Londýňané Linda a Paxton se právě rozešli, covid je ale uvěznil v povinné karanténě pod jednou střechou. Vzájemné soužití je pro ně trpké, poezie a hektolitry vína je ale nakonec – jak se zdá - možná zase svedou dohromady. Dodejme ovšem, že dosti netradičním způsobem. Anne Hathaway i Chiwetel Ejiofor si ve filmu Douga Limana sedli, jsou uvěřitelní jak ve scénách konfliktů, tak v těch spikleneckých.

Jejich výměny názorů i karanténní šílení baví, koneckonců v podobných nuancích se teď nejspíš odehrává život v milionech domácností. Pěkně si zahrály i reálné městské kulisy. Štáb měl díky pandemii jedinečnou možnost využít prostory slavného obchodního domu Harrods, ve filmu si zahráli i jeho zaměstnanci. Natáčelo se 18 dní za přísných protikoronavirových opatření a komedie je to milá. Navíc, ta představa něčeho zakázaného! Ale to už se radši podívejte sami…

Zdroj: Youtube

Dějiny nadávání (Netflix)

Komedie pro náctileté? No, zčásti určitě. Seriál Dějiny nadávání jde epizodu po epizodě po jednotlivých sprostrých slovech, které angličtina používá. První je kultovní slovo fuck, následují shit, dick a další. Ve spojení s Nicolasem Cagem v roli průvodce seriálu to skoro vypadá, že jde o komedii pro teenagery milující "toaletní" humor.

Ve skutečnosti jde o mnohem komplexnější dílo, které dává vědecké odpovědi na otázky: kde se daná slova vzala, proč se ujala, co původně znamenala (fuck byla původně zkratka), jaká je míra jejich společenské nepřijatelnosti a jak se v posledních dekádách proměnila. Hovoří tu lingvisté, psychologové, učitelé, novináři, ale také komici, kteří se často těmito slovy proslavili. Navíc formálně je každý díl naprosto dokonale vycizelovaný, dané slovo opravdu poznáte ze všech úhlů pohledu. Zkrátka těch dvacet minut sledujete obrazovku zcela fascinovaně, ačkoli je to úplně o hov… pardon, o prdu.

Zdroj: Youtube

Cesta do nemožna (Dafilms.cz)

Když filmový průkopník Georges Méliès točil roku 1904 krátký film Cesta do nemožna, stěží asi tušil, že v témže roce se vydal generál Milan Rastislav Štefánik na obdobné výpravy. Na cestě kolem světa zdolal Mont Blanc, organizoval výzkumy v severní Africe či na Tahiti. A právě příběhtohoto slovenského astronoma, pilota a prvního ministra války Československé republiky zaujal Noro Držiaka (podílel se mj. na filmu Alois Nebel).

Jeho výtvarně nápaditý snímek Cesta do nemožna, jehož cestu v kinech loni nešťastně uťala pandemie, je přehlídkou imaginace, trikůa hravosti. Štefánikův krátký život, ukončený tragickou nehodou, mapuje Držiak pomocí animace, hereckých akcí, gejzírů barev a humoru. Místy toho na člověka chrlí možná až příliš, přesto jde ale v českých filmových končinách o nebývalý počin, z něhož čiší čirá radost z tvorby. Stejně jako u Meliése. Věčná škoda, že se ti dva nepotkali.

Zdroj: Youtube

Půlnoční nebe (Netflix)

Umělecké sci-fi jsou velmi zajímavým žánrem. A svámi snímky 2001: Vesmírná odysea, Solaris či Gravitace to ukázali tvůrci jako Stanley Kubrick, Andrej Tarkovski nebo Alfonso Cuarón. Do jejich společnosti se pokusil dostat také George Clooney, který mimochodem hrál hlavní roli v remaku Solarisu od Stevena Soderbergha.

Jako režisér i představitel hlavní role se zhostil snímku Půlnoční nebe, který vypráví osud posledního člověka na planetě Zemi po jakési blíže nespecifikované katastrofě. Lidstvo se vydalo na vesmírnou cestu pryč, Clooney však čeká na Zemi na smrt a snaží se zkontaktovat jednu vesmírnou loď, která se vrací z průzkumné cesty domů a jejíž posádka netuší, že doma to již není k žití.

Snahy o kontakt mezi Zemí (Clooneym) a lodí (posádka) neustále selhávají a navíc se vše zkomplikuje, když se na polární stanici objeví malá holčička, kterou tu rodina zapomněla. Na rozdíl od jeho předchozích režijních počinů se Clooneymu tato ambiciózní sci-fi příliš nevyvedla. Scénář příliš postrádá jiskru a jakékoli napětí, což Clooney podtrhává úmorně natahovanými scénami rutiny v lodi i na Zemi. Občasných vytržení je příliš málo a Půlnoční nebe tak působí velmi ospalým dojmem.

Zdroj: Youtube