Filmové hrdinky se ukazují vesměs jako silnější a životaschopnější pohlaví – a to napříč sekcemi. Zatímco muži se utápějí v sobeckých zájmech i alkoholu a v krizových okamžicích selhávají, případně zcela absentují, jejich něžné polovičky berou mravní i vztahovou odpovědnost do svých rukou. Ať je to matka dvou synů, řešící jejich erotický přehmat i svého nedospělého partnera v polském Fucking Bornholm, Věra přejímající iniciativu v rodině po psychickém zhroucení manžela v českém Slovu, třináctiletá Vesper ve stejnojmenné sci-fi houževnatě hledající cestu zpět k přírodě a lepší společnosti nebo šedesátnice Kristýna vzdorující životní smůle a rodinným traumatům v dalším českém filmu A pak přišla láska.
Ramona ve stejnojmenném snímku se snaží s humorem vybalancovat střet rozumu a citu, Paula v Druhořadých se odvážně vydává nejen do minulosti své rodiny, ale i do podivného světa kšeftařů se zvuky. A konečně Rabiye Kurnazová v dramatu Rabiye Kurnazová vs. George W. Bush vede obdivuhodný boj proti větrným mlýnům v soudní při za svého syna.

Mimochodem, dominantnější jsou i divačky - atˇuž při výběru lístků na filmy (jak je znát z front u pokladen), nebo přímo v sále. "Mohli byste nechat to tulení na později, prosím? Nevidím kvůli vašim hlavám na titulky. A to vůbec," žádala včera ve Velkém sále drobná seniorka zdvořile, ale rezolutně dvojici v řadě před sebou. U mladých zavládla lehká nevole, stařenka ale zvítězila.
Témata v soutěži se oproti jiným rokům tolik nemění, jen sem tam přibyly na tvářích filmových postav roušky jako dozvuky pandemického času. I nadále se řeší rodinné vztahy a potíže s výchovou dětí (kde by občas potřebovali dovychovat i jejich rodiče), budoucnost planety či qeer problematika. Mladí tápou v dospívání, mapují své sexuální hranice a alternativy (české Hranice lásky, gruzínský Vlastní pokoj, kanadské Nadějné léto).
Gottwald, les i Chramostová
Filmová nadace tu podle tradice ocenila další domácí autory, kteří se zúčastnili dvou soutěžních sekcí. V hlavní kategorii bodovali Petr Kazda a Tomáš Weinreb, Pavel Gotthard a Viktor Polesný. V kategorii Hvězda zítřka pro scenáristy do 33 let cenu si finanční odměnu odnesl David Semler. Dohromady získali 730 000 korun.
„Výbor nadace vybíral z 95 prací, žánrové rozlišení bylo jako vždy v posledních letech bohaté,“ konstatoval Ivo Mathé, předseda výboru. „Byly tu detektivky, rodinná dramata, komedie, pohádky i muzikál. „Na rozdíl od Jiřího Hubače, který se dřív také soutěže účastnil, se rukopis autorů nedá poznat, což napomáhá našemu anonymnímu hodnocení děl.“
„Inspirovala mě doba. Je to už poněkolikáté, kdy píšu o manipulaci, tohle téma mě dráždí,“ řekl o svém scénáři Dance makabre Viktor Polesný, jenž líčí poslední dny komunistického prezidenta Klementa Gottwalda. Filmem Vlasta chce vzdát Pavel Gotthard naopak hold herečce Vlastě Chramostové, kdo ji bude hrát, ale zatím nechce prozradit.

David Semler zachycuje v textu Neposlušné děti neobvyklý milostný trojúhelník mezi tlumočnicí do znakového jazyka, trestancem a jeho neslyšícím synem. Kazdův a Weinrebův Les vypráví o tom, jakou paseku v rodině může nadělat katastrofa přírodní.
„Ve výrobě domácích filmů panuje velký přetlak, ne všechny mají dobrý divácký potenciál, některé vidí za rok jen pár stovek lidí,“ podotkl k tomu Martin Chalupský, člen správní rady nadace. Ubezpečil nicméně přítomné, že jeho domácí firma innogy hodlá tuzemskou tvorbu i nadále podporovat. Zejména když jsou momentálně zastaveny filmové pobídky a Česká televize jako zásadní producent domácích filmů chystá výrazné krácení svého rozpočtu.
Do kin doputovalo během 17 let trvání nadace šestnáct filmů, které vznikly na základě oceněných scénářů. Posledním je prozatím drama Kryštof, jež diváci viděli loni v říjnu.