Hollywood v posledních letech přestává vymýšlet nová lákadla a raději sází na úspěšné série. V desítce celosvětově nejúspěšnějších filmů letošního roku dokonce nenajdeme ani jeden film, který není přímým nebo alespoň volným pokračováním některého ze starších hitů.

Ne všem se daří

Snaha vydělat na slavném jméně však někdy dopadne tragicky. Letos se o tom přesvědčila řada studií, která na svém kontě mají hned několik propadáků.

Asi nejsledovanějším příběhem byl návrat Mumie. Studio Universal si uvědomilo, že vlastní práva na řadu slavných hororových postav, a chce je pospojovat do jednoho velkého filmového světa. Mumie měla být první vlaštovkou, což potvrdila také účast superhvězdy první velikosti Toma Cruise. Výsledek nenadchnul recenzenty ani diváky. Studio na natočení a propagaci snímku vynaložilo podle odhadů 340 milionů dolarů. A snímek nejspíš skončí ve ztrátě kolem 95 milionů dolarů.

Tlak na rozpočty

Přestože jde o ohromnou částku, zdaleka to není největší propadák roku. Tím se nejspíš stane historická podívaná Král Artuš: Legenda o meči. Podle odhadů bude studio Warner Bros na snímku tratit neuvěřitelných 150 milionů dolarů. Ačkoli zástupci studia částku nepotvrdili, že jde o krach, naznačili dost jasně. Kvůli tomuto snímku studio vyhlásilo výrazné omezování rozpočtů příštích filmů.

Totéž již před několika lety oznámilo také největší studio světa Walt Disney, když odepsalo téměř 200 milionů dolarů za diváky nepřijatý western Osamělý jezdec s Johnnym Deppem v hlavní roli.

Prodělávají i nejslavnější

Nezájem diváků letos dopadl i na některé kultovní série. Platí to především pro nejnovější film ze ságy Vetřelec, jehož podtitul zní Covenant. Novinka Ridleyho Scotta stála 97 milionů dolarů a celosvětově utržila jen 232,5 milionu. To při zohlednění veškerých nákladů a dělení zisků mezi studio, distributory a provozovatele kin znamená, že snímek s velkou pravděpodobností skončí také ve ztrátě.

Neslavně dopadl také návrat Pobřežní hlídky, která v devadesátých letech patřila ke stálicím obrazovek, ale letos se jí na plátně příliš nedařilo.

Podobný osud měla sci-fi Power Rangers: Strážci vesmíru, která také vychází z populárního seriálu devadesátých let a stejně jako Pobřežní hlídka se u diváků setkala s vlažným přijetím. I tento snímek nejspíš skončí ve ztrátě dosahující několika desítek milionů dolarů.