Rodák z Wisconsinu mohl v mládí studovat na Harvardu, stipendia se však vzdal ve prospěch cestování. Vůbec to byl praktik každým coulem.

Když v pouhých pětadvaceti letech natáčel svůj první celovečerní snímek Občan Kane, který režíroval a v němž si zároveň zahrál hlavní roli, nevěděl prý o téhle práci vůbec nic. Podle vlastních slov se spolehl na dobrého kameramana, který mu za jedno odpoledne ukázal pár základních triků. Ty pak Orson používal celou svou kariéru.

Festival dokumentárních filmů Ji.hlava
Opatření se dotklo i filmového festivalu. Ji.hlava bude online

A byla to vskutku hvězdná dráha. Občan Kane, příběh pojednávající o bezohledném mediálním magnátovi, ohromil diváky i odbornou kritiku natolik, že si roku 1941 vysloužil hned devět nominací na cenu Oscar.

Dnes tento titul mnozí považují za nejlepší filmařské dílo všech dob. Wells v něm použil zvláštní úhly snímání, speciální souhru světla a stínu, neotřelý způsob vyprávění a jiné novinky. Sám sebe dovedl na plátně udělat mnohem starším. Svým moderním herectvím vytřel zrak i zkušeným bardům, kteří na jeho výkon hleděli s bledou závistí.

S puškou na Marťany

Nebylo to poprvé, co takto šokoval. Už ve svých začátcích, kdy v rozhlase organizoval zajímavý experiment divadla na vlnách The Mercury Theatre On The Air, pobláznil celou Ameriku skandální adaptací Wellsovy Války světů.

Povedlo se mu navodit dojem zkázy v přímém přenosu. Při tomto zdánlivě živém vysílání skákaly slabší povahy z oken. A dochovaly se autentické snímky farmářů číhajících s puškou na Marťany.

Ze snímku Chlast
Dánská terapie chlastem. Kolik sneseme, aby byl život radostnější?

Ať už Orson Welles režíroval Kafkův Zámek, nebo hrál Shakespearova Othella, nedalo se na něj zapomenout. Asi nejpůsobivější je v roli šerifa ve filmu noir Dotek zla. Ale zářil i v menších úlohách kazatele v Bílé velrybě či hlavy jižanské rodiny v thrilleru Dlouhé horké léto.

Z dochovaných rozhovorů je patrné, že Orson Welles byl navzdory své pověsti zlého a nepředvídatelného muže neuvěřitelně zábavný společník. Když kupříkladu televiznímu moderátorovi Dicku Cavettovi vyprávěl, jak seděl vedle Hitlera a absolutně si toho nudného chlápka nezapamatoval, viselo na něm publikum očima. Možná toho Welles mohl udělat pro sebe i kinematografii víc. Přesto je jeho stopa obrovská.