V jejich čele je beze sporu další výtvarná i vypravěčská lahůdka Wese Andersona Grandhotel Budapešť, která si českou premiéru odbyla už zkraje února – neboť distributoři šikovně využili návštěvy režiséra a herců v Praze. Anderson (Až vyjde měsíc, Život pod vodou) vypráví o pozoruhodné cestě recepčního a poslíčka, kteří procházejí díky autorově fantazii napříč evropskou historií i filmovými žánry. A dokládají Andersonův vizuálně vytříbený a vtipný hold filmu i noblese zašlých časů a stavovské cti. Bez povšimnutí ale nejspíš nezůstane ani italská komedie Ať žije svoboda!, které tleskalo publikum loni na karlovarském festivalu a za niž režisér Roberto Ando dostal několik prestižních domácích cen. Jejím hrdinou je Enrico Olivieri, předseda nejsilnější politické strany, jež se nachází na pokraji krize. Když Enrico jednoho rána zmizí, rozhodne se jeho tajemník povolat do hry politikovo dvojče. Je jasné, že s kýženou stranou i vztahem veřejnosti k Enricovi už to nikdy nebude jako dřív. Zatímco jeden sbírá v ústraní nové síly, druhý vnáší do politiky neotřelé názory. V dvojroli exceluje italský herec Toni Servillo.

Filmová Kráska a zvíře má asi nedostižný vzor v černobílé verzi Jeana Cocteaua z roku 1946. V jeho pojetí je starofrancouzská pohádka spíše vizuální básní na plátně, kterou zdobí výkony Jeana Maraise a Josette Dayové. Po řadě adaptací (včetně animované disneyovky) teď nabízí tu svou režisér Christophe Gans. Inspiraci hledal zjevně i u Cocteaua, jeho příběh o lásce, pýše a sebeobětování však připomíná spíše pohádkový thriller. Točil se v německém Babelsbergu a zahrálo si tu několik desítek kostýmů a téměř 900 rekvizit z barrandovského fundusu. Titulní dvojici ztvárňuje Lea Seydouxová a Jean Vincent Cassel. Režisér Scott Waugh představuje svůj automobilový akční snímek Need for Speed, který je adaptací stejnojmenné herní legendy. Odehrává se ve světě nezákonných silničních závodů a jeho dějovou linku tvoří osobní příběh pomsty. Pro fanoušky těchto „rychlých" filmů budiž řečeno, že nejde o počítačové triky, nýbrž reálná auta, srážky a kaskadéři, kteří si před kamerami vskutku odjezdili své. Včetně herce Aarona Paula v hlavní roli, kterého známe mj. z oceněného seriálu Perníkový táta nebo filmu Capitan America: První Avenger.

Werther z Metropolitní opery

Aut se týká i český dokument Dana Přibáně Trabantem až na konec světa. Kuriozní vozový park čítající dva Trabanty, polský Fiátek a Jawu 250 z roku 1957 ujel neuvěřitelných 21 124 kilometrů napříč Jižní Amerikou. V týmu měl Čechy, Poláky a Slováky, a také profesionální kameramany, takže o unikátní záběry věru není nouze. Druhým dokumentem je slovenský časosběrný projekt Všechny moje děti, který o životě v nejchudších východoslovenských osadách natočil Ladislav Kaboš. Ústřední postavou filmu je katolický kněz Marián Kuffa, jenž v zapomenutých osadách Huncovce a Velká Lomnica hledá zapomenuté sebevědomí místních lidí. Za zmínku stojí, že za necelý měsíc v distribuci překonal o několik tisíc diváků loňský celoroční rekord návštěvnosti dokumentu na Slovensku.

Poslední novinkou je nová inscenace Werther z Metropolitní opery, již uvedou tradičně v přímém přenosu kina v 66 zemích světa a česká kina nebudou výjimkou. Na plátně uslyšíme německého tenoristu Jonase Kaufmanna a francouzskou mezzosopranistku Sophii Koch v rolích Werthera a Charlotte. Nové nastudování opery v režii Richarda Eyra budou živě přenášet kina tuto sobotu od 17.45.