Adam Sedlák na sebe upozornil už seriálem Semestr, který před dvěma lety odvysílala internetová televize stream.cz. Příběhy jeho hrdinů se odehrávaly skrze obrazovky počítačů a mobilů, respektive sociální sítě. Námět Domestika je podobně originální, ostatně Filmová nadace jej před třemi lety ocenila za nejlepší nerealizovaný scénář.

POSEDLOST

Autor v něm v sevřeném tvaru sleduje mladý pár, jehož vztah i tělesná a vnitřní schránka se pozvolna rozpadají. Každý má svůj sen, pro který je schopen zajít do krajností, od jisté chvíle se ale jejich úsilí stává sebezničujícím aktem. Roman je cyklista s ambicí vyhrávat, jeho žena Šarlota, učitelka v mateřské školce, touží po dítěti. On šlape do úmoru v domácím prostředí na trenažéru a odměřuje dávky jídla, ona hlídá plodné dny a snaží se jíst pravidelně a vydatně.

Ačkoli by se mohlo zdát, že režisér jen vrší jednu bizarní situaci na druhou, jde o důmyslně vystavěnou kostru příběhu. Každý detail tu má své místo zapadající do obrazového plánu, totéž platí o práci se zvukem a hudbou, jež dává vyprávění další rozměr.

NATURALISTICKÉ SCÉNY

Sedlák diváka nešetří, pracuje s naturalistickými scénami podtrhujícími nesmyslnost počínání postav. Sledujeme v detailech padání vlasů, žaludeční nevolnost, injekce píchané do břicha, vak plnící se krví, nepřirozené masky (sportovní i kosmetická)… Pohled na hrdiny je čím dál trýznivější . Do toho zlověstně hučící, otáčející se větrák generátoru kyslíkového stanu, v němž muž se ženou spí, souloží a občas se dusí…

Utrpení diváka je výsostně fyzické, až má místy pocit, že se sám v kině rozpadne. Vypjaté hororové náladě skvěle slouží klaustrofobní prostor bytu, kde Sedlák záměrně vypouští záběry oken a dveří. A také strohá komunikace mezi oběma postavami, jež postupně téměř vymizí.

Herci Tereza Hofová i Jiří Konvalinka se disciplinovaně drží minimalistického konceptu. Hudba je dílem kapely Vložte kočku, v níž herec působí.

Domestik nabízí různé úvahy střetem mateřské touhy a mužské potřeby vyhrávat počínaje a kritikou absurdních metod zvyšujících sportovní výkonnost konče. Není zcela bez chyb, napětí ke konci padá a finále jde trochu do ztracena, nicméně pro český film je Sedlák příslibem tvůrce, který se nebojí riskovat a ví, jak vyprávět.

Hodnocení Deníku: 70%