Snímek se rodil přes osm let pod kuratelou hlavního režiséra Martina Kotíka a výtvarníka Martina Zahradníka a je věnován in memoriam Heleně Štáchové. Plejáda těch, kteří se na filmu podíleli, je ovšem mnohem početnější. V tvůrčím týmu figuroval mimo jiné animátor Noro Držiak (jenž stál i u zrodu Aloise Nebela), na scénáři pracoval kromě Petra Nepovíma a Miloše Kirschnera  dánský animátor a režisér filmu Asterix a Vikingové Jesper Møller. „Přesný počet verzí scénáře už dnes s jistotou nikdo neví,“ říká Kotík. „Samotný námět jsme vymýšleli přes půl roku a na scénáři pracovali další dva. Předělával se několikrát i během storyboardu. Tipoval bych tak 11 až 15.“ 

Zápletka se točí kolem Muzea loutek, kde Spejbl pracuje jako hlídač a které chce ošklivý starosta bourat. Hurvínek, který se s Máničkou nešťastnou náhodou propadne nedaleko budovy do podzemí, však najde způsob, jak tomu zabránit. Poslouží k tomu i tajemný disk, s nímž se Hurvínek díky počítačovým hrám (jež tajně doma hraje) naučí rychle zacházet… Do děje vstupují různé postavy, od loutek v muzeu až po padoucha Bastora a dvě staré dámy na lavičce.  Celkem je tu 120 figur a přes tisíc triků, inspiraci hledali tvůrci zjevně i v zahraničí, některé momenty připomenou třeba Indianu Jonese nebo Příšerky s.r.o. 

| Video: Youtube

Hurvínek jako punkáč?

První postavou, kterou Martin Zahradník pro film vytvořil, byl záporák Bastor, jenž zachráncům muzea pořádně zavaří. Nejvíce vrásek nadělal prý tvůrcům Hurvínek, u něhož se řešil jeho charakter, ale také holá hlava. „Venku jsme klidně mohli dostat otázku: Proč točíte film o postiženém chlapci? Nebo: to má být punkáč?“ vysvětluje Martin Zahradník. „Jsem šťastný, že se nám ten běh na dlouhou trať podařilo dotáhnout do cíle. A zároveň jsem plný očekávání.  Věřím, že našeho Hurvínka přijmou všichni diváci, ti, kteří s ním vyrůstali, stále vyrůstají, i ti, kteří ho díky filmu teprve poznají, “ říká Kotík na adresu snímku, jehož výroba prošla pěti státy: kromě nás i Německem, Dánskem, Belgií a Ruskem.

Film kombinuje poetiku známého loutkového divadla a moderních animovaných filmů, což se odráží i v hudbě – složil ji Jiří Škorpík, písně nazpíval Josef Vojtek. Zrod filmové podoby loutek probíhal ve spolupráci s Divadlem Spejbla a Hurvínka. „Jako divadelníci jsme trvali na tom, aby to hlavní ze scénických příběhů zaznělo i ve scénáři. V jakém vztahu jsou Spejbl s Hurvínkem, že jsou kompaktní rodina, mají o sebe strach, mají se rádi,“ dodává Martin Klásek, jenž namluvil oba hlavní hrdiny. Na plátně uslyšíme také Martina Dejdara, Jiřího Lábuse, Petra Rychlého či Otu Jiráka.

„Přijala jsem tohle dobrodružství z více důvodů. Díky filmu se významně zpopularizuje Divadlo S+H a s loutkovou rodinkou se seznámí diváci nejen u nás, ale i v zahraničí, kde tyto ryze české loutky ještě neznají. A za druhé - tradice je pamětí doby, na kterou je třeba navazovat, a ne v ní ustrnout,“ vysvětlila ještě během příprav Helena Štáchová, která stihla ve filmu namluvit Máničku a paní Kateřinu, ale premiéry se nedožila. Nezbývá než držet filmu palce a doufat, že si publikum najde. Příliš humoru sice nenabízí, možná ale zaujme akčními nápady a řadou postav, jež standardní dvojici S+H osvěžují.